"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar, ketokohan dan pengiktirafan dunia

DR SHAHNOR BASRI

Dalam ruangan rencana Malaysian Insiders, penulis telah beberapa kali menulis tentang Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan mengenai pasukan yang harus dibina pasca PRU-15 iaitu sosok yang harus dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke10.

Ia bukanlah kerana beliau itu Anwar bin Ibrahim. Ia adalah kerana DSAI adalah seeorang tokoh yang telah diuji dan teruji, beliau mempunyai suatu kekuatan dan kesabaran, mindanya kelas pertama, analisis dan bacaannya terhadap ekonomi semasa dan politik jarang tersasar, jaringannya sangat lebar, kebangsaannya sangat kuat, Islamnya meniti zaman, rakyat keutamaannya, bencinya kepada perkauman yang memisah perpaduan kaum dan etnik dalam negara sangat ketara dan beliau adalah negarawan yang sabar dan tenang.

Makalah yang penulis baca terbitan Yusoff Ishak Institute, Singapura “The Making of Anwar Ibrahim’s Humane Economy” amat meyakinkan bahawa YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan tokoh yang paling layak menerajui Malaysia. Ia boleh dijadikan panduan untuk negara bergerak mendahului negara Asia dalam kemajuan ekonomi dan perindustrian.

Buku Anwar Ibrahim: Evolution of a Muslim Demokrat, karangan Charles Allers tambah meyakinkan dan mengesahkan bahawa DSAI adalah tokoh yang berkarismatik dan bertenaga (energetic). Charles mengungkapkan bahawa DSAI adalah tokoh yang terus menjadi suara yang dinamik dan bersemangat untuk mengangkat negara dan dunia kepada kepelbagaian budaya, agama dan terutama bagi rakyat Malaysia.

DSAI sendiri menulis rencana kesarjanaan dalam beberapa jurnal termasuk Journal of Democracy. Rencana beliau antaranya “Confronting Authoritarianism” sangat menarik dari segi hujah kesarjanaan, kemudian lakaran penanya dalam artikel ilmiah bertajuk “Universal Values and Muslim Democracy” menunjukan sikap toleransi, kebersamaan yang harus dibina oleh masyarakat berbilang kaum dan bangsa. Tulisan ini menganalisis nilai universal dan demokrasi merentas Eropah, Asia, Timor dan Barat. Beliau membuat rumusan yang amat penting bahawa kemahuan insan untuk bebas dan menjalankan kehidupan yang bermaruah adalah universal. Begitu juga kebencian terhadap kemunculan despotisme dan penindasan; dan inilah juga keghairahan bukan sahaja kepada orang Islam tetapi juga orang dari semua tamadun.

Banyak lagi hasil minda beliau yang boleh menjadi rujukan zaman yang mempertahankan demokrasi, Islam, budaya, bangsa dan persefahaman antara timor dan barat. Beliaulah PM yang mempunyai minda kesarjanaan yang tinggi selain ketokohan kepimpinannya.

Apa yang penulis boleh rumuskan disini bahawa; pada alaf ini negara memerlukan kepimpinan dengan ketokohan seperti YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim. Negara tidak memerlukan lagi pada bila-bila masa kepimpinan yang membawa rentak perkauman sempit dan menunggang agama untuk kekuasaan. Dalam keadaan Malaysia perlu membina kestabilan, kerharmonian, ekonomi mantap, pelaboran yang rancak, kelestarian industri dan masyarakat madani yang dilindungi oleh keadilan, maka tokohnya adalah Anwar Ibrahim, Perdana Mewnteri ke 10 bersama pasukannya yang diterajui oleh Pakatan Harapan didalam Kerajaan Perpaduan Nasional.

Penulis berharap salah seorang Naib Presiden PAS yang menghantar Whatsapp kepada penulis mengatakan tulisan saya sebaik sahaja keputusan PRU muncul, bahawa DSAI lah yang paling layak sebagai Perdana Menteri, membuatkan beliau meroyan tanpa hujah. Beliau menuduh saya menulis kerana saya DAP dan PAN (Amanah).

Sesungguhnya tidak ada kaitan dengan itu kerana saya tidak pernah melihat hatta bagaimana bentuk borang keahlian DAP sekalipun. Nasib baiklah beliau tidak mengatakan saya ini kominis atau pendokong komunis. Saya bersyukur perikatan yang beliau sertai tidak mengetuai kerajaan. Jika beliau menjadi sebahagian dari kerajaan maka kita akan ada menteri minda kelas ke 4 atau ke 5 (bukan ke2 pun). Saya nasihatkan beliau banyak membaca kerana analisis saya dari pembacaan bukan omongan kosong.

Tiada ulasan: