"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anak hilang di KLIA2 rupa-rupanya ada dalam pesawat

QURRATUL AINA QUDDUS
Gambar yang dirakam kira-kira tiga jam sebelum kehilangan Fara (kanan) di KLIA2 pada tahun 2018.
Gambar yang dirakam kira-kira tiga jam sebelum kehilangan Fara (kanan) di KLIA2 pada tahun 2018.
SHAH ALAM - Setiap keluarga yang memiliki anak autisme sudah pasti menghadapi pelbagai ujian besar dan mereka sahaja yang mampu menggalas tanggungjawab berat itu.

Norliza Abd Ghani, 53, berkata, anak istimewanya, Fara Nabila Alias, 34, pernah hilang ketika mereka sekeluarga beratur di ruang pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) semasa mahu menunaikan umrah pada tahun 2018.

“Masa itu saya bergilir-gilir dengan suami mengambil wuduk kerana penerbangan kami pada waktu subuh. Semasa suami sedang menjaga Fara Nabila dan adiknya yang juga seorang anak istimewa, Firjani, petugas yang memeriksa tiket meminta mereka bergerak ke hadapan terlebih dahulu.

“Suami memberitahu petugas itu mereka menunggu saya yang masih di tandas. Selepas petugas itu beredar, suami saya terkejut apabila Fara tiada di sisinya,” katanya kepada Sinar Harian.

Jelasnya, selepas lebih 10 minit, suaminya berusaha mencari anak sulung daripada tujuh beradik itu dan petugas yang sama meminta dia menelefon suami tetapi dia seolah-olah kelu dan kaku ketika itu.

“Akhirnya petugas itu meminta suami untuk segera ke ruangan pelepasan kerana kapal terbang akan berlepas dan khuatir penumpang lain tidak puas hati kerana menunggu lama,” jelas Norliza.

Namun, mereka berdua terkejut apabila mendapati Fara Nabila sudah ada di dalam kapal terbang itu. Malah kami diberitahu oleh pramugari yang Fara seorang diri dan meminta petugas untuk memanggil keluarganya segera.

“Tetapi saya sendiri pelik dan hairan bagaimana Fara boleh masuk ke dalam kabin kerana pasport serta tiketnya ada bersama suami,” katanya.

Tiada ulasan: