"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Drama dalam tandas, penagih tergamak jadikan anak saudara 7 tahun tebusan

Drama dalam tandas, penagih tergamak jadikan anak saudara 7 tahun tebusan
SUSPEK yang berusia 34 tahun itu berjaya ditahan polis setelah enam jam jadikan anak saudara perempuannya sebagai tebusan di dalam tandas rumah. -foto Astro AWANI
KULIM: Akibat ketagihan dadah, seorang lelaki tergamak bertindak menjadikan anak saudara perempuannya yang berusia tujuh tahun sebagai tebusan.

Drama pujuk-memujuk yang berlangsung selama lebih enam jam di dalam tandas sebuah rumah di Taman Serai Wangi, Padang Serai akhirnya selesai selepas lelaki berusia 34 tahun itu berjaya ditahan polis.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5.30 petang Sabtu itu, suspek dikatakan pergi ke rumah kakaknya dengan menunggang motosikal jenis Honda EX5 dari Felda Ijok, Selama, Perak dipercayai untuk tujuan mendapatkan wang untuk membeli dadah.

Lelaki itu kemudiannya mengamuk apabila tidak mendapat wang dan pada waktu itu hanya tiga anak saudaranya termasuk mangsa, Wan Nur Ainul Darwisya Amri, 7, berada di rumah tersebut.

Abang tiri mangsa, Muhammad Fakhri Rozali, 18, yang baru pulang dari tempat kerja terkejut apabila bapa saudaranya itu datang ke rumah dan menyelongkar bekas abu rokok untuk mencari puntung rokok kerana ketagihan kuat ketika itu.

“Dia keluarkan pisau lalu menghunus pisau tersebut ke arah adik perempuan saya dan terus memaksa saya membeli rokok. Saya kemudiannya meminta wang daripadanya untuk membeli rokok tetapi dia tidak bagi.

“Kemudian dia ternampak wang di tangan adik saya dan merampas wang tersebut lalu sekali lagi menyuruh saya beli rokok di kedai.

“Selepas itu, saya mula bergaduh dengannya. Dia mula mencekik adik saya dan pergelutan berlaku. Dia tidak melepaskan adik perempuan saya dan masih memegang pisau serta mengugut mencederakannya," jelas Muhammad Fakhri.

Suspek kemudiannya melarikan diri bersama adiknya dan bersembunyi di dalam tandas rumah.

Hal tersebut menyebabkan Muhammad Fakhri bertindak menghubungi ibu bapanya.

Beliau bersyukur kerana adiknya berjaya diselamatkan selepas bapa saudaranya ditahan ketika mahu melarikan diri melalui pintu belakang dengan motosikal.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, Senior Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid berkata, polis dan ahli keluarga mangsa cuba memujuk suspek untuk melepaskan kanak-kanak perempuan itu tetapi tidak berjaya sehinga polis terpaksa menyelamatkan mangsa menggunakan kaedah fizikal.

Mangsa yang mengalami kecederaan pada leher dan belakang badan akibat torehan pisau suspek kini dirawat di Hospital Kulim.

Seorang anggota polis turut dilaporkan cedera akibat terkena pisau semasa bergelut dengan suspek.

Suspek direman selama 14 hari bermula hari ini dan kes disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 dan Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cubaaan membunuh.

Tiada ulasan: