"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RUU355 bukan keutamaan tetapi sandiwara Pas raih sokongan politik

SITI NUR ZAWANI MISCON
Isu pelaksanaan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU355 yang dibawa Pas semasa pentadbiran Pakatan Harapan (PH), jelas membuktikan bahawa ianya diangkat semata-mata untuk meraih sokongan politik.

Pengarah Biro Mobilisasi AMANAH Nasional, Mohd Sany Hamzan berkata, meskipun sudah berada dalam kerajaan, Pas gagal meletakkan agenda tersebut sebagai keutamaan mereka seperti mana ketika isu tersebut dihangatkan.

“Perkembangan ini turut disokong dalam ucapan Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengatakan bahawa ketika Pas menjadi pembangkang, mereka membawa isu tersebut tanpa memikirkan realiti sebenar bagaimana pindaan undang-undang mempunyai prosedur yang panjang dan perlu dirujuk kepada perlembagaan Persekutuan.

“Ternyata Pas hanya menjadikan isu tersebut sebagai desakan bermotifkan politik ketika berada di barisan pembangkang dan bersikap sambil lewa pula setelah memegang kuasa,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama), Ahmad Marzuk Shaari berkata, proses membentangkan RUU355 di Parlimen mengambil masa yang agak lama dan tidak boleh dilakukan dalam tempoh tiga bulan selepas Pas menjadi parti kerajaan.

Katanya, pelaksanaan RUU berkenaan perlu mengikut tertib tertentu jika dibawa oleh kerajaan, berbeza dengan sewaktu mereka menjadi pembangkang.

Sementara itu, Tuan Ibrahim dalam ucapan semalam berkata, dahulu mereka mendesak dan bersikap berapi-api agar PH melaksanakan RUU, disebabkan Pas bukanlah sebahagian daripada kerajaan.

Malah katanya, adalah mudah ketika menjadi pembangkang kerana mereka tidak perlu memikirkan prosedur pelaksanaan RUU berkenaan yang sepatutnya difikirkan oleh kerajaan ketika itu.

“Dulu suruh saja, tapi sekarang sebab kita kerajaan maka prosedur itu kita terpaksa tempuh sebab kita yang mengurus. Ada orang kata khususnya puak-puak PH duduk serang, di mana suara lantang PAS sebelum ini? Dulu berapi-api, memanglah dulu berapi sebab pembangkang, dulu berapi,” kata Tuan Ibrahim.

Justeru, Sany berkata, beliau mengajak penyokong-penyokong Pas untuk menilai semula pendirian terhadap parti itu selepas memegang tampuk kuasa.

Menurutnya, negara sudah menyaksikan begitu banyak pendirian dan kenyataan yang bercanggah ketika Pas menjadi pembangkang dan selepas berperanan sebagai kerajaan.

“Saya menyeru seluruh ahli dan penyokong Pas yang masih mempunyai kesedaran bagi memperjuangkan isu rakyat untuk bersama dengan kami dalam AMANAH.

“AMANAH terbuka untuk menerima sesiapa sahaja yang ikhlas untuk berjuang berasaskan kepada prinsip dan menolak sebarang agenda mempermainkan rakyat dengan isu-isu agama dan kaum,” katanya lagi.

Tiada ulasan: