"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerjasama: Umno lebih berkenan dengan PH berbanding PN

NASUHA RAHMAN

Bekas Speaker DUN Kelantan Wan Rahim Wan Abdullah tidak menolak sejarah PRU14 akan berulang jika sekiranya berlaku pertanding tiga penjuru iaitu Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) pada PRU15 nanti.

Menurut beliau, pertandingan tiga penjuru akan memberi kelebihan kepada Pakatan Harapan (PH) sekaligus kemenangan PH pada PRU14 lalu sudah pasti akan berulang.

Namun melihat situasi politik selepas setahun Langkah Sheraton,  katanya adalah lebih baik PH bekerjasama dengan Umno untuk lawan PN secara terus.

“Kalau 3 penjuru macam tu, sejarah PRU14 akan berulang dan memberi kelebihan kepada PH.

“Tapi rasanya lebih sesuai untuk PH bekerjasama dengan Umno untuk lawan PN straight fights,” katanya kepada Malaysia Dateline.

PRU15 akan diadakan pada bila-bila masa sahaja bahkan perkara ini turut ditegaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam.

Ketika ditanya sama ada Umno sanggup atau tidak bekerjasama dengan PH, beliau berkata Umno nampaknya lebih berkenan kepada PH berbanding PN.

Katanya, suasana politik negara ketika ini sudah berubah paksi kesan pengkhianatan Muhyiddin Yaasin dan Azmin Ali.

“Yang penting, mandat rakyat perlu dikembalikan untuk meneruskan agenda reform dan menambahbaik institusi negara,” kata beliau.

Sebelum ini, Timbalan Presiden AMANAH, Datuk Seri Salahuddin Ayub, sedia untuk mempertimbangkan kerjasama politik dengan mana-mana parti termasuk Umno selepas pilihan raya umum nanti dengan syarat rakan-rakannya dalam Pakatan Harapan bersetuju dengannya.

Bahkan Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini berkata, tidak mustahil Umno bekerjasama dengan pihak atau parti yang telah dilabel sebagai ‘musuh’ politiknya, seperti DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) ataupun AMANAH.

Menurut Najib, parti yang pernah beliau pimpin selama sembilan tahun itu, sememangnya mengamalkan pendirian terbuka kepada semua pilihan, namun ia haruslah mendapat persetujuan pemimpin dan akar umbi.

Tiada ulasan: