"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pengalaman saya naik pesawat sebelah menteri kewangan

Fzn Ahmd
Jika anda berpeluang duduk di sebelah menteri dalam penerbangan berbaki kurang satu jam setengah, apa yang anda akan lakukan?

Ini berlaku semalam, duduk bertemu siku kiriku semalam adalah Lim Guan Eng (LGE), menteri kewangan Malaysia untuk kerajaan Malaysia baru kita - yang secara terang mahu lebih dikenali sebagai menteri yang tidak popular. Kebetulan isteriku Hidayah Arifin menempah tiket premium, jadi aku berpeluang boarding lebih awal di Zon 1.

Usai memasuki perut pesawat, tidak susah untuk aku mencari kerusi 1C, tetapi amat susah buatku untuk melihat LGE duduk di kerusi 1B. Dalam perasaan yang separa euphoria – yang ditahan-tahan – aku mencari selesa di atas kerusiku. Aku hulurkan salam, dan disambut mesra olehnya.

Seterusnya, penumpang lain mulai masuk. Mereka mula bersalam dengan bekas ketua menteri ini – tetapi tidak cium tangan tau. Ada yang meminta untuk berswafoto – juga dilayankan juga LGE. Dan jika anda menyangka lelaki sado berbaju hitam yang muncul dalam selfie anda ini adalah bodyguard LGE, anda salah. Mohon crop ya wajah saya dari gambar simpanan anda :p

Selesai penumpang lain mendapatkan tempat masing-masing, aku minta pramugara merakamkan gambar kami. Minit-minit seterusnya terisi dengan perbualan ringan yang dimulakan olehnya, “Awak mahu pergi mana?” sehinggalah kepada perkara-perkara berat berkaitan isu semasa negara. Sesekali LGE menyelit lawak dalam perbualan, dia ketawa sambil menghayun lembut sikunya ke rusuk kiri aku. Kami ketawa mesra bersama.

Aku lebih gemar berbual dalam bahasa Inggeris, disebabkan kesan English education yang diterapkan oleh arwah abah. Menariknya, apabila aku bertanya di dalam bahasa Inggeris, akan dibalas LGE dalam bahasa Malaysia. Begitulah, akhirnya aku akur bersembang dalam bahasa Malaysia loghat 'utagha'.

Saat rancak berbual, pramugara menghulurkan makanan kepada kami. Sebotol air diberikan kepada LGE. Aku pula diberikan satu pek makanan. Isteriku yang order – sebab last meal ketika penerbangan Etihad adalah pada pukul 10 malam, dan aku bakal terlepas sahur di udara. Lagi pun, saat bermusafir dia menyangka aku tidak berpuasa.

Bau harum nasi lemak AirAsia memenuhi kabin. Aku yang masih berpuasa – terasa tap tap menitis air liur. Maklumlah, nasi lemak hidangan kebanggaan Malaysia kot!

“Awak puasa? Saya minum dulu ya, minta maaf” tanya LGE sambil meminta izin.

LGE terus minum air mineral tadi.

“Iya…saya pun akan balik ke Butterworth untuk majlis berbuka puasa di masjid nanti. Tapi kamu musafir kan? Kenapa tak berbuka?” sambung LGE.

“Yes, still…I am” jawab aku goyang.

Aku tengok jam di telefon bimbit. Kemudian aku sambung cakap.

“…and please don’t feel sorry for me. I was fasting - longer in the north,” jawab aku yakin untuk tidak berbuka.

“Oh…betullah…Copenhagen puasa lebih lama kan? Tak apalah, kamu puasa mesti dapat pahala banyakkan? Baguslah, baguslah agama kamu. Tapi, macam mana orang di atas sana (merujuk Norway, Greenland) berpuasa. Matahari langsung tidak hilang,” sambung LGE sambil menyiku lagi rusuk kiriku.

“In Islam, ...bla bla bla…” terangku.

Minit seterusnya, aku menerangkan tentang kelonggaran (rukhsah) berpuasa di negara utara seperti yang dikongsikan oleh Ustaz Hasrizal dan Dr Yasser Audah. LGE mendengar dengan penuh minat.

“Saya boleh faham tu. Saya ramai juga kawan dengan orang-orang Islam,” jawab LGE.

“Saya kenal Pakcik Hj Rashid Hasnon. Saya ahli Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM)” jawab aku yakin.

“Oh Rashid, is a good one. He was with us in Penang and tahun ini dia bertanding di Batu Pahat dan menang!” jawab LGE.

Kami berbual macam-macam.

Dari soal peribadi berapa orang anak (dan kerjaya mereka) sehinggalah skandal terbaru pendedahan Dr Maszlee Malik berkaitan projek gajah putih solar di Sarawak. Dari kisah gut microbiota perut sehinggalah kepada di mana mahu cari durian duri hitam di Penang.

Dari langkah Tun M yang bersikap apolegetik sehinggalah masalah hutang Malaysia. Dari bab puasa, sehinggalah berkaitan siapa bakal pemegang portfolio kementerian-kementerian yang lain seperti alam sekitar, sains dan teknologi dan hal ehwal agama.

Dari konsep negara berkebajikan acuan Denmark sehinggalah kisah tentang NGO Islamis di Malaysia seperti IKRAM dan ABIM.

Jika anda berpeluang duduk di sebelah menteri non Muslim dalam penerbangan berbaki kurang satu jam setengah, apa yang anda akan lakukan?

Saya memilih untuk memakai topi seorang Muslim yang baik dengan meletakkan sentimen jauh-jauh dari diri. Jika kita ada sekelumit iman di hati, janganlah kita angkuh dengan nikmat iman tersebut.

Lihatlah “saudara” bukan Islam kita dengan teropong untuk mencari ruang dakwah. Ceritakan kebaikan agama kita. Banyak kot benda yang indah-indah tentang agama kita yang boleh dikongsikan.

Sedar atau tidak sedar. 100 tahun dari sekarang, Malaysia akan tetap menjadi sebuah negara yang berbilang bangsa, dan diwarnai pelbagai agama dan budaya – jika masih belum kiamat.

Lainlah kalau kita mahu memilih untuk memakai topi Israel, lancarkan gerakan menghapuskan etnik tertentu, atau halau mereka pulang ke negara asal. Anda mahu menjadi seperti Israel kedua?

Apa pilihan yang anda ada? Maka berdakwah lah. Tampilkan nilai baik tentang agama kita.

Jika sebelum ini saya gembira untuk pulang dari Copenhagen untuk melihat Malaysia baru. Pengalaman bersama menteri kewangan Malaysia yang baru ini adalah satu permulaan yang baik - saya kira.

Jom, saya mahukan Malaysia baru yang benar-benar segar dengan nilai kebaikan.

Tiada ulasan: