"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti komponen PH sibuk senarai calon menteri?

MALAYSIA DATELINE
Empat gabungan parti dalam Pakatan Harapan kini sibuk menyenaraikan calon bagi mengisi jawatan menteri yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak lama lagi.

DAP, yang sudah mempunyai empat menteri, dijangka mendapat sekurang-kurangnya tiga lagi jawatan.

Menurut sumber dalam parti dipetik Staronline, berkata, beberapa ahli kanan DAP telah dikenal pasti akan mengisi jawatan tersebut.

“DAP dijangka menamakan Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok dan Ahli Parlimen Teluk Intan Nga Kor Ming untuk mengisi kuota,” kata sumber itu, sambil menyatakan bahawa Kok mungkin diberi portfolio Pelancongan.

Tan Kok Wai, sebagai pengerusi DAP, juga boleh berada dalam barisan.

Bagaimanapun, Tan dilaporkan berkata kepada akhbar Cina bahawa dia tidak berminat dalam kedudukan menteri kerana dia merasakan seorang pemimpin kanan wanita seperti Teresa Kok akan lebih sesuai dengan barisan itu.

Apabila dihubungi, Tan berkeras bahawa dia tidak mempunyai “keinginan yang kuat” untuk menjadi menteri kabinet.

“Parti itu juga mahukan wakil dari Sarawak dan mungkin pengerusi DAP Negeri Chong Chieng Jen yang juga Ahli Parlimen Stampin akan dimasukkan ke dalam senarai kabinet DAP,” kata sumber itu lagi.

Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh boleh dilantik sebagai Speaker atau Timbalan Speaker, kata sumber itu, memandangkan rekod pencapaiannya selama lima tahun dalam kedudukannya di Dewan Undangan Negeri Selangor.

“Bagaimanapun, terdapat banyak orang lain yang lebih senior daripada beliau dalam Pakatan, dan kami mengandaikan dia boleh dijadikan timbalan,” kata sumber itu.

Yeoh, ketika dihubungi, berkata: “Jawatan bukanlah hak mutlak sebagai ahli politik, dan kita mempunyai lebih banyak wakil yang dipilih sekarang untuk melakukan pekerjaan itu.”

Baginya beliau akan lebih dapat menumpukan khidmat sebagai wakil rakyat lebih baik sekiranya dia tidak diberi sebarang jawatan dalam kabinet.

“Saya sudah begitu teruja dengan komposisi Parlimen yang baru,” katanya.

Mengenai PKR, yang dijangka mempunyai jumlah menteri yang paling banyak dalam barisan 28 menteri Kabinet spekulasi mengatakan perundingan masih berterusan.

Sumber PKR berkata, adalah sukar untuk memilih calon menteri dalam parti itu kerana ramai yang setia sejak zaman Reformasi awal.

“Jika Tian Chua bertanding, dia pastinya boleh menjadi salah seorang menteri.

Tetapi kerana dia bukan wakil rakyat, ia kelihatan seperti Ahli Parlimen Selayang William Leong boleh dipilih, kata sumber itu.

Beliau menambah bendahari agung parti dan Ahli Parlimen Wangsa Maju Datin Paduka Tan Yee Kew juga boleh dipertimbangkan.

“Ahli Parlimen Kuala Langat Dr Xavier Jayakumar boleh mendapatkan portfolio Kementerian Kerja Raya,” kata sumber itu.

Sumber itu berkata terdapat juga Ahli Parlimen Indera Makhota Datuk Saifuddin Abdullah yang disebut-sebut mungkin dilantik sebagai Menteri Luar.

Sumber itu, yang juga wakil rakyat, berkata, para pengikut setia Anwar juga dijangka akan dinaikkan kepada menteri.

“Kami mendengar bahawa Datuk Saifuddin Nasution Ismail akan menjadi menteri kerana kesetiaannya yang tidak berbelah bahagi kepada pucuk pimpinan parti sejak bertahun-tahun,” kata sumber itu.

Saifuddin adalah setiausaha agung PKR.

Sedangkan untuk AMANAH dan Bersatu semuanya nampak senyap pada masa ini.

Satu-satunya spekulasi adalah Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mungkin pilihan AMANAH untuk barisan menteri parti sementara ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman boleh diberikan portfolio Kementerian Belia dan Sukan.

Pada masa ini, 12 menteri telah dilantik dan 13 portfolio yang dipenuhi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail turut membantu Kementerian Pembangunan Wanita dan Keluarga.

Tiada ulasan: