"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apabila Ketua Hakim Negara, Presiden Mahkamah Rayuan letak jawatan

NASUHA RAHMAN
Pelantikan Tan Sri Md Raus Sharif sebagai Ketua Hakim Negara dan Hakim Tambahan Mahkamah Persekutuan yang dicadang oleh bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak satu perkara yang menyalahi perlembagaan.

Timbalan Setiausaha Agung AMANAH Abang Ahmad Kardee Abang Masagus berkata, melalui satu mesyuarat agung luar biasa yang dianjurkan oleh Majlis Peguam Malaysia pada 3 Ogos 2017, telah meluluskan satu resolusi bahawa perlantikan Raus itu bercanggah dengan perlembagaan.

Malah katanya bukan itu sahaja, Majlis Peguam juga meluluskan resolusi untuk ‘memutuskan’ hubungan ‘sosial’ dengan Raus (sekiranya dijemput ke Majlis Rasmi anjuran Raus atau yang melibatkan Raus).

“Saya hadir dan menyokong resolusi Bar masa itu. Bagi kami, Peguam-Peguam di Malaysia, perlantikan Raus yang ‘dicadang’ atau‘atas nasihat’ oleh Mantan PM Kleptokrasi, Dato’ Seri Mohd Najib Razak itu adalah satu perkara yang CLEAR CUT salah dan menyalahi perlembagaan,”katanya kepada Malaysia Dateline.

Dalam pada itu, 1 November 2017, beliau (yang bertindak sebagai Pegawai Awam) telah memfailkan Semakan Kehakiman bagi pihak Parti AMANAH untuk mencabar pelantikan Ketua Hakim Negara, Raus Sharif sebagai Ketua Hakim Negara dan Hakim Tambahan Mahkamah Persekutuan.

Di dalam semakan yang AMANAH failkan, fokus utama adalah berkenaan dengan ‘bantahan keras’ ke atas pelantikan Raus sebagai Hakim Tambahan Mahkamah Persekutuan pada 4 Ogos 2017 di bawah Perkara 122 ( 1A ) Perlembagaan Persekutuan, pada AMANAH ia adalah tidak sah, tidak berperlembagaan ( unconstitutional ), terbatal dan tidak mempunyai apa-apa kesan.dan

Dan tambahnya, pelantikan Raus sebagai Ketua Hakim Negara di bawah Perkara 122 ( 1A ) Perlembagaan Persekutuan bagi AMANAH adalah tidak sah, tidak berperlembagaan (unconstitutional ), terbatal dan tidak mempunyai apa-apa kesan.

Selain itu, jelasnya, AMANAH juga memohon untuk mendapatkan perintah Writ Quo Warranto untuk meminta Raus menunjukkan sebab dan memberikan pengesahan bagaimanakah dan di atas dasar apakah responden masih menjawat Hakim Tambahan Mahkamah Persekutuan dan Ketua Hakim Negara.

“Serta memohon untuk diberi kebenaran bagi mendapatkan Perintah Certiorari bagi membatalkan pelantikan Responden sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan dan sebagai Ketua Hakim Negara berkuatkuasa pada 4 Ogos 2017.

“Dan kebenaran bagi mendapatkan Perintah Injunksi Mandatori bagi mencegah atau menghalang Responden atau ejen beliau melaksanakan tanggungjawab, fungsi dan tugas beliau sama ada sebagai Hakim Tambahan Mahkamah Persekutuan atau Ketua Hakim Negara,”ujarnya.

Malangnya, tegas beliau, mahkamah menolak permohonan AMANAH waktu itu, dengan kos RM5,000.00.

Hari ini katanya, Raus dan Presiden Mahkamah Rayuan meletak jawatan dan dimaklumkan bahawa mereka berdua telahpun bertemu dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 15 Mei 2018, beberapa hari selepas PRU14 untuk menyatakan hasrat meletakkan jawatan.

“Bagi Saya, ianya adalah satu tindakan yang baik (wajar dipuji), tepat dan positif di dalam menyelesaikan kemelut yang telah berlaku,”tambahnya.

Tiada ulasan: