"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tun M terkejut apabila mula-mula memasuki Putrjaya pada 10 Mei

Terima kejutan jejak kaki ke Putrajaya - Tun M
SEJUMLAH beg plastik berisi dokumen yang dimusnahkan menggunakan mesin dan cebisan kertas ditemui bertaburan di beberapa pejabat kerajaan di Putrajaya sejurus kekalahan Barisan Nasional (BN) pada PRU14, bulan lalu.

Pendedahan itu dibuat oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam temu rumah dengan akhbar New York Times (NYT) yang disiarkan, semalam.

Laporan itu menyebut Dr Mahathir dan pegawainya dikejutkan dengan penemuan berkenaan ketika mereka memasuki pejabat kerajaan selepas Pakatan Harapan (PH) memenangi PRU14 lalu.

“Kami juga menemui makanan yang seperti baru disentuh dan terpaksa ditinggalkan dalam keadaan terburu-buru.

“Di pejabat Kementerian Kewangan yang terletak berhampiran, Menteri Kewangan Lim Guan Eng menemui komputer yang hanya boleh diakses oleh individu tertentu saja.

“Dalam beberapa kes akses kepada beberapa fail penting di kementerian itu hanya didapati untuk seorang sahaja (bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang pernah berkhidmat sebagai Menteri Kewangan).”

Dr Mahathir turut memberitahu NYT, kerajaan baharunya mendapati negara berada dalam keadaan kewangan yang amat buruk berbanding apa yang dikhuatiri beliau dan sekutu sebelum ini.

Beliau berkata, kerajaan berjaya mengumpulkan akaun dan angka daripada pelbagai jabatan dalam tempoh dua minggu serta mendapati kedudukan hutang negara sudah mencecah lebih RM1 trilion.

“Itu adalah 80 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia. Kerajaan sebelum ini akan mencari jalan untuk mengambil wang daripada mana-mana organisasi.

“Ini termasuk ‘kecurian daripada pelbagai dana negara selain 1Malaysia Development Bhd (1MDB), projek dibiayai kerajaan seperti program pembangunan luar bandar dan lombong arang batu di Mongolia.”

“Semuanya ‘diperkosa’ oleh kerajaan terdahulu,” kata Dr Mahathir.

Perdana Menteri juga dipetik sebagai berkata, usaha membersihkan politik dipalit rasuah adalah sesuatu yang menyukarkan, malah terpaksa meminta ramai orang untuk meletak jawatan.

Dr Mahathir juga berkata, kerajaan sudah mengumpul bukti yang mencukupi untuk mendakwa Najib dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.
-hmetro

Tiada ulasan: