"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Laporan bongkar ucapan lucah Zamihan terhadap Mat Sabu, Nurul Izzah

KUALA LUMPUR: Beberapa ahli keluarga suspek yang ditahan di Penjara Sungai Buloh berkata pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zamihan Mat Zin, yang ditugaskan menjalankan program pemulihan ke atas mereka, mengeluarkan pelbagai tuduhan tidak berasas termasuk membuat serangan peribadi ke atas pemimpin Pakatan Harapan.

Ia terkandung dalam 5 laporan polis dibuat terhadap Zamihan, yang ditugaskan oleh Kementerian Dalam Negeri untuk menjalankan program pemulihan tahanan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma).

Mereka berkata Zamihan, pada sebuah program sempena Nuzul Quran 31 Mei lepas di Penjara Sungai Buloh, Zamihan mengecam pemimpin kerajaan sebagai munafik di samping mengeluarkan kata-kata berbaur lucah apabila bercakap mengenai Menteri Pertahanan Mohamad Sabu dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar.

Antaranya, kata mereka, Zamihan pada satu ketika berkata perbuatan memasukkan kamera ke dalam lubang dubur tidak membatalkan puasa “tetapi akan nampak Mat Sabu dan Nurul Izzah dalam lubang dubur tersebut”.

“Pemimpin munafik ini adalah seperti tidak mengotakan manfesto, menjanjikan harga minyak turun tetapi tidak menunaikannya. Pemimpin negara sekarang adalah sama sahaja seperti pemimpin terdahulu,” keluarga suspek memetik Zamihan sebagai berkata dalam ucapannya di penjara.

Zamihan turut berkata ayat Al-Quran dibacakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sewaktu perhimpunan pembebasannya sebagai “ayat liberal dan hanya mengikut pemahamannya sendiri sahaja”.

Laporan polis terhadap Zamihan dibuat Sabtu lalu Balai Polis Setapak.

Antara kandungannya, Zamihan dikatakan menghasut dan mempengaruhi orang kena tuduh (OKT) dengan menyatakan tiada guna mereka melantik peguam.

Sebaliknya, Zamihan menggesa OKT perlu mengaku salah kerana mereka sememangnya pengganas dan turut menegaskan bahawa Sosma tidak akan dibubarkan.

Seorang peguam mewakili 5 tahanan Sosma, Faizal Rahman, berkata siasatan segera perlu dilakukan terhadap Zamihan susulan laporan polis itu.

Beliau mahu Zamihan dilarang berinteraksi dengan tahanan Sosma, termasuk dalam sebuah program dirancang sebelum Hari Raya Aidilfitri.

Faizal berkata dakwaan Zamihan bahawa Sosma tidak dihapuskan turut dilihat bakal mengundang keadaan tidak tenteram kepada tahanan Sosma.

Sosma merupakan antara akta yang dibantah ahli politik PH sebelum pilihan raya umum bulan lalu.

Sementara itu, Faizal berkata 5 ahli keluarga tahanan Sosma akan dipanggil ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sungai Buloh untuk diambil keterangan mereka.

Zamihan, yang mengetuai sebuah pertubuhan bernama Ahli Sunnah Wal Jamaah (Aswaja) ditugaskan KDN menjalankan program rehabilitasi bagi tahanan Sosma yang dituduh terlibat aktiviti keganasan.

Tahun lepas beliau mengundang kontroversi selepas mengkritik pendirian Sultan Johor berhubung kedai dobi khas untuk orang Islam, dan kerana membuat kenyataan menghina mengenai tahap kebersihan orang Cina.

Beliau ditahan dan disiasat kerana menghasut, dan ditempelak oleh Sultan Johor dan Selangor.

Ketika membatalkan tauliah mengajarnya, Sultan Selangor memanggil beliau seorang rasis, sementara Sultan Johor menyifatkan beliau “tin kosong”.

Zamihan memohon maaf atas kenyataannya tetapi mengugut menyaman FMT kerana mendakwa ucapannya disalah petik.

Tiada ulasan: