"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peguam: Google kata penyakit Rosmah boleh ancam nyawa

Geraldine Tong
Rosmah Mansor gagal hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk hari pertama perbicaraan kes rasuahnya hari ini kerana tidak sihat.

Peguam isteri bekas perdana menteri, Jagjit Singh memberitahu Hakim Mohamed Zaini Mazlan bahawa penyakit yang dihidapi anak guamnya itu boleh mengancam nyawa.

Apabila hakim bertanya di mana beliau mendapat maklumat ini, peguam itu menjawab dia telah melakukan carian Google.

“Ah, Doktor Google,” kata Zaini.

Jagjit kemudian menyerahkan kepada mahkamah cetakan carian Googlenya, yang menyatakan bahawa "krisis Addison atau krisis adrenal adalah satu keadaan yang mengancam nyawa yang disebabkan oleh kekurangan hormon adrenal yang akut dan memerlukan rawatan segera."

Terdahulu, pendakwa utama Gopal Sri Ram membacakan beberapa bahagian laporan perubatan walaupun Jagjit meminta untuk tidak melakukannya kerana ia mungkin "memalukan" anak guamnya.

Bagaimanapun pendakwaan berkata pihaknya enggan menerima laporan itu dan seterusnya membacakan sebahagian daripada laporan yang diberikan kepadanya.

“Dia (Rosmah) mengadu pening-pening apabila berbaring dalam posisi yang salah. Saya pun mengalami masalah sama.

“Dia diketahui mengalami cervical spondylosis dan osteoarthritis di lutut sejak lima tahun ini. Saya pun ada kedua-duanya,” kata Sri Ram.

Sri Ram kemudian memberikan diagnosisnya sendiri berkenaan keadaan Rosmah: "Satu-satunya masalah yang dialaminya ialah terlebih dos publisiti dan kekayaan."

Selain cervical spondylosis dan osteoarthritis di kedua-dua lutut, laporan itu juga menyatakan Rosmah mengalami kekurangan adrenal kronik (chronic adrenal insufficiency).

Merujuk laporan itu yang menyatakan Rosmah mengalami masalah tersebut selama lima tahun, Sri Ram berkata ia sepautnya dimaklumkan kepada mahkamah dengan lebih awal.

“Kalau betul dia tak sihat, orang pasti menjangka dia telah diperiksa awal minggu lalu.

“Saya boleh terima kalau kami diberi notis awal kerana dia sudah mengalami masalah ini untuk lima tahun, bermaksud dia pun mesti ada mendapatkan rawatan perubatan,” katanya.

Sementara itu, Zaini menetapkan hari Rabu jam 10 pagi untuk perbicaraan disambung dan memberitahu pihak pembelaan beliau mungkin tidak akan bersetuju untuk menunda perbicaraan lagi.

“Tarikh perbicaraan saya sangat penting, saya boleh aturkan kes-kes lain.

“Saya sangat bersimpati dengan anak guam anda...Tetapi saya juga tak boleh menangguhkan (perbicaraan) lebih lama daripada yang sepatutnya,” katanya.

Bersimpati dengan keadaan Rosmah, hakim itu mencadangkan kepada Jagjit supaya anak guamnya hadir pendengaran mahkamah dengan kerusi roda.

Dia juga berkata akan menghentikan perbicaraan yang berlangsung untuk sementara, jika Rosmah memerlukan rehat.

“Boleh saya cadangkan anak guam anda datang dengan kerusi roda? Saya faham dia kena duduk atas kerusi yang keras yang mungkin tak kondusif untuk keadaannya, jadi saya akan benarkan dia datang dengan kerusi roda.

“Kalau dia perlukan rehat kerana sakit, saya akan hentikan sekejap perbicaraan,” katanya lagi.

Rosmah berdepan tiga pertuduhan rasuah melibatkan ratusan juta ringgit.

Pada 15 November 2018, dia mengaku tidak bersalah atas dua tuduhan meminta suapan berjumlah RM187.5 juta serta menerima RM1.5 juta bagi projek pembekalan tenaga solar di sekolah di pedalaman Sarawak.

Dalam pertuduhan pertama, beliau dituduh secara tidak jujur meminta suapan bagi dirinya sebanyak RM187,500,000, iaitu 15 peratus daripada nilai kontrak projek solar itu daripada pengarah urusan Jepak Holdings Sdn Bhd, Saidi Abang Samsudin.

Beliau dituduh membuat kesalahan itu melalui bekas pegawai khasnya Rizal Mansor.

Ia merupakan dorongan bagi membantu Jepak Holdings mendapat tender secara terus daripada Kementerian Pendidikan bagi Projek Integrasi Sistem Solat Fotovoltaik Hibrid dan Penyelenggaraan, serta Operasi Genset/Diesel untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak, bernilai RM1.25 bilion.

Bagi pertuduhan kedua pula, Rosmah dituduh secara tidak jujur, menerima RM1,500,000 untuk dirinya dari Saidi atas tujuan sama di ‪No. 11, Jalan‬ ‪Langgak‬ ‪Duta,‬ ‪Taman‬ ‪Duta‬ pada 7 September 2017.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan berdepan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun serta denda tidak kurang daripada lima kali nilai suapan atau RM10,000 -tertakluk mana lebih tinggi- jika sabit kesalahan.

Pada 10 April 2019, Rosmah dituduh sekali lagi di Mahkamah Sesyen atas dakwaan menerima suapan RM5 juta dari Saidi melalui Rizal untuk membantu Jepak Holdings mendapatkan projek sama.

Tiada ulasan: