"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya hantar beg sekolah penuh wang ke rumah Rosmah

Malaysiakini
KES ROSMAH |
Seorang pemandu hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa dia pernah menghantar “dua buah beg sekolah” penuh dengan wang tunai ke kediaman Rosmah Mansor.

Shamsul Rizal Sharbini berkata, dia membeli dua beg - yang dirujuk sebagai “beg sekolah” berwarna hitam dengan garisan oren - atas arahan dari majikannya Saidi Abang Samsudin. Beg tersebut berharga RM45.

“Kemudian saya ke bank dengan beg tersebut seperti diarahkan Saidi. Saya diarahkan untuk meletakkan beberapa ikat wang berjumlah RM100 ke dalam beg itu. Kejadian berlaku di bilik kebal (cawangan) Maybank.

“Saya tidak mengira wang tersebut dan terus meletakkannya ke dalam dua beg berkenaan. Saya bawa beg itu dan letakkan dalam bonet kereta,” katanya semasa pemeriksaan utama oleh pendakwa raya Mustafa Kunyalam pada perbicaraan kes rasuah melibatkan Rosmah.

Ketika ditunjukkan gambar kediaman Rosmah, Shamsul mengenal pasti sofa hijau di mana dia meninggalkan kedua-dua beg itu dan juga Saidi yang imejnya turut berada dalam foto berkenaan.

“Saya bawa dua beg itu dengan wang (di dalamnya). Namun kamu cuma boleh nampak seorang dalam foto ini,” katanya menambah gambarnya tidak kelihatan kerana sudut rakaman.

Saksi itu turut berkata insiden tersebut berlaku sebelum syarikat Saidi- Jepak Holdings Sdn Bhd-memperoleh kontrak untuk membekalkan tenaga solar untuk sekolah-sekolah di luar bandar di Sarawak bernilai RM1.2 billion.

Rosmah didakwa atas dua pertuduhan meminta RM187.5 juta dan menerima rasuah sebanyak RM1.5 juta berhubung projek itu.

Menurut kakitangan cawangan Maybank Medan Tuanku yang memberi keterangan semalam, Saidi mengeluarkan wang secara tunai sebanyak RM5 juta pada 20 Disember 2016, dan RM1.5 juta pada 7 Sept 2017.

Meskipun Shamsul tidak dapat mengingati tarikh yang tepat kejadian tersebut, beliau memberitahu telah membawa "beg sekolah" ke kediaman Rosmah pada September 2017.

Shamsul juga memberi keterangan bahawa beliau telah membawa Saidi pada 2016 untuk bertemu Rizal Mansor, iaitu pembantu Rosmah pada masa itu.

Shamsul berkata, beliau kemudiannya membawa Saidi ke sebuah bank dengan dua beg yang baru dibeli.

Beliau berkata Saidi dan seorang bernama "Razak" kembali kira-kira 15 minit kemudian, masing-masing membawa salah satu beg tersebut.

“Mereka letakkan beg itu di bonet. Saidi duduk di depan dan Razak di belakang, Tiba-tiba seorang lelaki memakai jaket hitam masuk kereta dan duduk sebelah Razak.

“Saya tidak kenal siapa, Dia seperti seorang pegawai polis kerana dia bawa senjata api. Saidi beritahu saya yang dia takut apa-apa yang buruk akan terjadi kepadanya dan dia akan mati,” katanya.

Keempat-empat orang itu kemudian menuju ke sebuah bangunan di sebelah pusat membeli-belah Pavilion di ibu kota di mana beliau melihat Rizal di lobi.

Setelah Saidi berbual dengan Rizal, dua beg tersebut dikeluarkan dari bonet kereta dan diletakkan di sebuah kereta Toyota Vellfire warna hitam, kata saksi itu.

Saidi dan Razak kemudian kembali dalam kereta yang dipandu Shamsul tanpa lelaki bersenjata tersebut.

“Dalam kereta, Saidi melawak berkata dia tidak tahu siapa yang akan datang atau siapa yang ingin membunuhnya. Razak cuma tertawa,” kata Shamsul.

Shamsul juga memberi keterangan bahawa dia tidak tahu menahu akan isi dalam beg tersebut.

Tiada ulasan: