"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kakitangan kerajaan yang tolak vaksin Covid-19 boleh dipecat

FAZLI RADZI

Kakitangan kerajaan di Kemboja yang menolak suntikan vaksin Covid-19 boleh dipecat, kata Perdana Menterinya, Hun Sen.

Tegasnya, pergaulan dalam kalangan rakan sekerja meningkatkan risiko jankitan pandemik itu dan lebih memudaratkan jika ada yang tidak disuntik vaksin.

“Mereka yang tidak divaksin terbukti berisiko tinggi dijangkiti dan menyebarkannya kepada orang lain.

“Saya dapati ada dua kategori orang pada program pemberian vaksin kepada penjawat awam peringkat nasional dan sub-nasional baru-baru ini.

“Pertama ialah mereka yang ingin divaksinasi secepat mungkin berikutan bimbang dijangkiti jika tiada perlindungan dan kedua ialah golongan yang enggan disuntik kerana takut kesan sampingan,” lapor BH memetik Agensi.

Sejak awal tahun ini, kes harian Covid-19 di Kemboja bertambah sehingga kemudiannya mencecah empat angka mulai 8 Mac lalu.

Setakat ini, jumlah keseluruhan kes wabak tersebut di Kemboja sebanyak 3,028 kes dengan 1,914 kes sembuh dan 24 kes kematian.

Sehubungan itu, Hun Sen menegaskan bahawa vaksinasi kini dilakukan secara sukarela tetapi pada masa akan datang ia diwajibkan untuk beberapa sektor pekerjaan terutama anggota angkatan bersenjata dan penjawat awam.

Walau bagaimanapun, penjawat awam yang tidak mahu suntikan vaksin, katanya, sekali gus menyukarkan pemerintah mencapai titik di mana 70 peratus dari tenaga kerja menerima pelalian, maka mereka yang belum disuntik vaksin boleh mencari kerja lain.

“Hanya dapatkan vaksin untuk melindungi nyawa anda sendiri dan ikut serta memerangi Covid-19 atau perkhidmatan anda mungkin tidak lagi diperlukan,” katanya.

Hun Sen juga meminta semua menteri mengira jumlah pegawai yang diberi vaksin sepenuhnya, mereka yang masih memerlukan dos kedua dan mereka yang masih belum divaksinasi.

Beliau bahkan mengarahkan semua kementerian untuk merekrut pegawai yang diberi vaksin sepenuhnya dengan pengecualian kepada mereka yang tidak divaksin kerana disebabkan masalah kesihatan yang disertakan dengan bukti.

Pada masa sama, beliau juga menyarankan selain sijil perubatan, harus ada kad individu yang dapat menunjukkan seseorang sudah divaksin.

Tiada ulasan: