"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ezam akan tubuh parti baharu?

DALIA ISMAIL
Bekas Senator Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor merancang untuk kembali aktif dalam politik dengan menubuhkan parti baharu.

Menurut sumber yang dipetik dari portal Beritadaily semalam, menyebut sumber yang tidak dinamakan itu berkata, bekas Ketua Angkatan Muda PKR itu bercadang untuk menubuhkan sebuah parti politik baharu khusus menentang rasuah.

Ezam juga dikatakan mahu bertanding di kawasan Parlimen Pekan kerusi yang disandang oleh Presiden Umno Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Ezam tahun lalu telah keluar dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dengan alasan untuk membabitkan diri dalam NGO yang dianggotainya.

Menurut sumber itu lagi,bersama-sama dengan beberapa individu yang dinamakan seperti Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan bekas ahli Bersatu merangkap pegawai kanan kepada Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad untuk membentuk sebuah parti baharu, yang akan menggunakan perjuangan untuk rasuah sebagai platformnya.

Malaysia Dateline menghubungi Ezam hari ini untuk mendapatkan kepastian tentang sumber diperoleh dan dilaporkan portal media itu.

"Maaf saya diluar kawasan. Ya ..saya sedang usahakan dengan kawan-kawan seperjuangan. InsyaAllah dalam waktu terdekat saya akan buat kenyataan mengenai hal itu, saya akan maklumkan," ujarnya menerusi whatapps kepada Malaysia Dateline.

Khairuddin hari ini turut memberikan respon sama mengenai sumber yang diperoleh media terbabit melalui satu kenyataan apabila namanya dikaitkan.

Khairuddin menjelaskan, beliau menyambut baik hasrat Ezam untuk menubuhkan sebuah parti baharu yang fokus kepada memerangi rasuah.

"Pada hakikatnya saya amat mengalukan hasrat Datuk Ezam untuk tubuh parti politik baharu yang berkonsepkan ' single objektif' untuk lawan rasuah. Ini merupakan satu-satunya parti politik di negara ini yang mempunyai ciri-ciri begini seperti penubuhan 'green party' di luar negara.

"Penubuhan parti baharu seperti ini amat tepat pada masanya," ujarnya.

Khairuddin turut menyatakan kesediaannya untuk menyertai parti baharu itu sekiranya ia ditubuhkan kelak.

"Sekiranya parti baharu yang bakal ditubuhkan itu akan menjadi sebahagian daripada Pakatan Harapan dan Pakatan Harapan boleh menerima sebagai sebahagian 'coalition' nya, saya cukup berminat untuk menjadi salah seorang dari pengasas parti baharu itu," ujar Khairuddin.

Tiada ulasan: