"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Lain kali fikir elok-elok sebelum kenakan orang' - Husam Musa

Penasihat Parti Amanah Negara (AMANAH) Kelantan bersimpati kepada PAS Tanah Merah apabila usul mereka mengenai baiah seolah-olah tidak dilayan pemimpin parti berkenaan.

Dalam kenyataannya petang tadi, Datuk Husam Musa berkata, PAS sepatutnya berfikir dengan baik sebelum mengambil langkah "mengenakan orang".

Mengulas kenyataan Naib Presiden PAS, Idris Ahmad, Husam berkata hanya dengan itu nama baik perjuangan parti berkenaan terjaga.

"Kesian PAS Tanah Merah. Yang dipertua dan timbalan yang dipertua kawasan itu kedua-duanya exco Kelantan (tapi) usul mereka tidak dinilai PAS Pusat," katanya merujuk kepada Datuk Abdul Fattah Mahmood dan Datuk Md Anizam Abd Rahman.

Di parlimen tadi, Idris berkata, PAS menganggap tiada keperluan bagi kepimpinan parti itu membincangkan cadangan mengheret Husam ke mahkamah syariah kerana melanggar baiah.

Usul berkenaan dibawa PAS Cawangan Klewek pada mesyuarat agung tahunan PAS Tanah Merah pada 11 Mac lalu.

Usul berkenaan kemudian diluluskan oleh perwakilan dalam mesyuarat yang dirasmikan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan itu.

Menurut laporan Harakahdaily, perbuatan individu wakil rakyat PAS melanggar baiah talak adalah "sangat memalukan" serta seolah-olah mempermainkan sumpah tersebut.

Kata Idris, Husam kini menyertai AMANAH dan tidak lagi mempunyai sebarang kaitan dengan PAS.

“Kita tak peduli dia. Dia bukan ahli kita lagi, dia pun dah keluar dah, dia pun nak jatuhkan PAS di Kelantan," katanya.

Husam berkata isu baiah berkenaan dibangkitkan sendiri oleh PAS dan kemudian diketepikan semula oleh parti sama.

"Mula-mula (pihak) yang membangkitkan isu baiah, PAS. Kemudian tak jadi debat isu baiah, pun PAS.

"Lain kali, fikir elok-elok sebelum nak kenakan orang, baru nama baik perjuangan terjaga," katanya.
-malaysiakini

Tiada ulasan: