"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

1MDB kleptokrasi paling buruk, kata peguam negara AS

Low Han Shaun
WALAUPUN kerajaan Malaysia berpendapat tiada wang yang hilang dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Jabatan Peguam Negara Amerika Syarikat mengatakan ia "menahan" aset bernilai AS$3.5 bilion daripada dana pelaburan negara yang dimulakan Perdana Menteri Najib Razak itu.

"Sebagai contoh, hampir separuh daripada AS$3.5 bilion hasil rasuah yang kami tahan adalah berkaitan dengan hanya satu tindakan penguatkuasaan.

"Tindakan itu mempunyai kaitan dengan dana kekayaan Malaysia yang dikenali sebagai 1MDB. 1MDB diwujudkan oleh kerajaan Malaysia untuk menggalakkan pembangunan ekonomi jangka panjang demi kepentingan rakyat Malaysia," kata Peguam Negara AS Jeff Sessions pada Global Forum on Asset Recovery hari ini (4 Disember di AS).

Beliau menggelar skandal 1MDB sebagai "kleptokrasi paling buruk" dan berkata lebih AS$4.5 bilion dana pengubahan wang haram melalui urus niaga yang kompleks oleh beberapa syarikat bayangan dari Switzerland dan Singapura ke Luxembourg dan AS.

"Tetapi pegawai yang didakwa rasuah dan sekutunya dilaporkan menggunakan dana untuk berbelanja mewah: AS$200 juta untuk harta tanah di California Selatan dan New York AS$130 juta dalam hasil seni AS$100 juta dalam label musik Amerika. Termasuk A$265 juta kapal layar.

"Hari ini, Jabatan Kehakiman AS sedang berusaha untuk memberikan keadilan kepada semua mangsa skim ini," katanya.

Sessions mengatakan tanpa kerjasama rakan penguatkuasa undang-undang asing, AS tidak akan dapat mengembalikan jutaan hasil rasuah untuk membayar ganti rugi kepada mangsa.

"Ini termasuk kira-kira AS$119 juta kepada rakyat Itali, AS$115 juta kepada rakyat Kazakhstan, lebih AS$20 juta kepada rakyat Peru, dan jutaan lagi kepada rakyat Nicaragua, Korea Selatan dan Taiwan," katanya.

Setakat ini, kerajaan Malaysia enggan bekerjasama dengan rakan penguatkuasa undang-undang asing, seperti yang dapat dilihat dengan dua kali penolakan permintaan Switzerland untuk bantuan undang-undang bersama (MLA).

Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4), Cynthia Gabriel berkata ulasan Sessions menunjukkan kes 1MDB "masih menjadi isu hangat" dan Peguam Negara Apandi Ali adalah "berkewajipan" membuka semula kes itu.

Tiada ulasan: