"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PERSAMAAN DR MAHATHIR, ANWAR DAN HUSAM - Mohd Sayuti Omar

Jarang orang membuat penilaian atau pun pemerhatian kepada gaya atau stail orang politik khasnya kepada ceramah dan syarahan mereka. Sebenarnya pendekatan dan stail mereka dalam mempengaruhi pendengar berbeza antara satu sama lain.

Kebetulan saya sempat memerhati banyak orang tokoh politik, baiik zaman dahulu dan zaman kini khasnya mengenai gaya dan teknik mereka berceramah.

Sejak di zaman Mohd Asri Muda, Abu Bakar Hamzah, Hassan Adli, Zahari Awang, Abdul Hadi Awang, atau pun Hussein Ahmad, Tengku Razaleigh, Ikhwan Nasir, Syed Hamid Albar, Musa Hitam dan lain-lain. Dahulu mereka berceramah tidak mempunyai stail atau gaya macam artis seperti kebanyakan orang politik hari ini.

Misalnya, mereka tidak pernah mempengaruhi pendengar secara langsung dengan memaksa pendengar menyakini atau agar mengiya apa yang mereka katakan. Misalnya mereka tidak melaung, bertanya pendengar apakah setuju atau tidak dengan apa yang dikatakan. Mereka tidak tanya dan tegaskan; “betul tak..”, atau “setujuuuu,” tidak, mereka tidak bertanya demikian.

Mereka menyerahkan kepada pendengar apa yang mereka sampaikan. Mereka hanya berhujah.

Berbeza dengan apa yang kita dapat lihat dipentas politik hari ini, kebanyakan penceramah akan bertanya pendengar, “betul tak?” Atau bertanya “setujuuuu”, beberapa kali. Cara itu mereka gunakan untuk memaksa pendengar supaya bersetuju dengan hujah mereka. Bila mereka bertanya, maka dijawablah beramai-ramai “setuju..” oleh pendengar.

Pada saya cara itu tidak ikhlas dan tidak profesional dan satu gaya yang memaksa-maksa.

Dari tokoh politik yang berceramah hari ini, yang saya perhatikan gaya mereka seperti tokoh-tokoh dahulu, yang tidak bertanya pendengar atau memaksa pendengar setuju dengan mereka, ada tiga orang tokoh, Anwar Ibrahim, Dr Mahathir Mohamad dan Husam Musa.

Mereka tidak akan bertanya para pendengar, apakah setuju atau pun minta pengakuan apa yang mereka katakan itu sebagai betul. Mereka hanya menyampaikan hujah kemudian menyerahkan kepada pendengar untuk menilaiannya.

Sebaliknya jika hujah mereka tepat apa yang kedengaran pendengar akan melaung sendiri, “betul...” setujuuu”, kemudian mereka akan bertepok dan bersorak menyatakan sokongan.

Mungkin pemerhatian saya ini tidak tepat, tetapi para peminat politik yang sering dengar ceramah politik mereka dapat menyemak apa yang saya katakan ini.

Tiada ulasan: