"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lagi Ahli Parlimen Umno dari Sabah akan keluar parti esok

MALAYSIA DATELINE 
Lagi  Ahli Parlimen Umno  dari Sabah akan keluar parti esok
Ahli Parlimen Labuan Datuk Rozman Isli dijangka akan meninggalkan Umno dan menertai Parti Warisan Sabah (Warisan).

Rozman, yang telah mempertahankan kerusinya sejak 2013, seperti dilaporkan News Strait Times online hari ini, dijangka akan mengumumkan keputusannya melalui kenyataan rasmi esok (Khamis).

Apabila dihubungi oleh media, Rozman menambah bahawa dia sedang dalam proses menyediakan pernyataan yang berkaitan dengan desas-desus mengenai keputusannya meninggalkan Umno.

Beliau dijangka menghantar borang permohonan keahliannya kepada Timbalan Presiden Warisan Datuk Darell Leiking di Labuan esok.

Darell, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, dijadualkan mengadakan lawatan kerja di Labuan untuk bertemu dengan pemimpin tempatan dan memberi taklimat mengenai pembangunan pulau bebas cukai itu.

Pada Mei lalu, Rozmah dilaporkan mengambil kira semua faktor sama ada untuk kekal dalam Umno atau menyertai parti lain kerana tidak mahu mengambil risiko mendapatkan projek mega di pulau itu dibatalkan oleh kerajaan baharu.

Beliau juga mengakui bahawa beliau tidak menolak cadangan untuk menyertai Warisan kerana beliau hanya mahukan yang terbaik untuk Labuan dan rakyatnya.

Sebelum ini, Naib Presiden Warisan Junz Wong juga dilaporkan berkata, parti itu boleh bekerjasama dengan Rozman demi mengutamakan keperluan dan aspirasi rakyat di Labuan.

Sekiranya Rozman akan menyertai Warisan, beliau akan menjadi Ahli Parlimen terbaharu untuk meninggalkan Umno selepas pilihan raya umum ke-14.

Bulan lepas, Ahli Parlimen Jeli Datuk Mustapa Mohamed dan Ahli Parlimen Kimanis Datuk Seri Anifah Aman mengumumkan pemergian mereka dari Umno.

Umno telah memenangi 54 kerusi parlimen pada pilihan raya umum yang lalu.

Walau bagaimanapun, lima telah meninggalkan parti itu termasuk Ahli Parlimen Masjid Tanah Mas Ermieyati Samsudin; Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Karim; Ahli Parlimen Bagan Serai Noor Azmi Ghazali, serta Mustapa dan Anifah.

Tiada ulasan: