"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peneroka Felda berpusu masuk AMANAH di Parlimen Tenggara

AMNI JAGAT
Amanah cawangan Sungai Sayong penerima anugerah cawangan terbaik kawasan Tenggara baru-baru ini.

Sebelum ini, ramai yang beranggapan peneroka Felda adalah kubu kuat Barisan Nasional (BN) dan menjadi pengundi tetap BN ketika pilihan raya berlangsung.

Namun perkara itu telah berubah pada ketika ini di mana melalui tinjauan yang dibuat, Parlimen Tenggara khususnya berlaku suatu perubahan yang drastik.

Perkara itu telah dinyatakan oleh Ketua Kawasan Parti Amanah Negara (AMANAH) Kawasan Tenggara, Abdul Rashid Abu Bakar yang menjelaskan bahawa sambutan terhadap AMANAH amat menggalakkan.
Abdul Rashid Abu Bakar
Abdul Rashid juga menyatakan bahawa kemasukkan orang ramai khususnya peneroka Felda ke parti AMANAH adalah suatu yang luar dari jangkaan.

“Sebelum ini kami hanya ada 3 cawangan sahaja (sebelum pilihan raya) tapi sekarang ia berkembang apabila hari ini kita sudah ada 9 cawangan.

“Kebanyakkan cawangan dibuka di kawasan Felda dan lumrah kawasan ini terdapat banyak penempatan Felda.

“Keahlian juga melonjak lebih sekali ganda. Kebanyakkan mereka yang masuk AMANAH ini adalah terdiri dari peneroka Felda dan peneroka generasi kedua,” ujar Abdul Rashid.

Sementara itu, bekas calon Dewan Negeri (Dun) Pasir Raja, Abrary Ramly berkata sememangnya terdapat lonjakkan penambahan ahli di kalangan parti-parti dalam Pakatan Harapan (PH).

Abrary menyatakan lagi, AMANAH telah menjadi antara pilihan masyarakat di sekitar Tenggara ini untuk menjadi pentas mereka yang baharu.
Abrary Ramly
“Perkara ini positif kerana mereka dapat membantu lebih lagi gerak kerja kita di peringkat masyarakat dan kita akui sebelum ini terdapat kawasan yang kita capai sasaran untuk didekati.

“Orang Felda pula mereka kebanyakkannya mahu berpayung dalam satu parti terutamanya pemerintah untuk mereka bergantung dan perkara itu lumrah jadi mereka memilih parti di dalam PH terutamanya AMANAH sebagai ‘platform’ baru mereka.

“Kita akan usaha untuk menjalinkan lagi hubungan berasaskan gerak kerja untuk menerima pembabitan ahli baru khususnya peneroka ke dalam parti AMANAH itu sendiri,” Abrary Ramly.

Mereka ditemui ketika Mesyuarat Tahunan AMANAH Tenggara di Felda Sungai Sayong yang turut dirasmikan oleh Setiausaha Organisasi AMANAH, Suhaizan Kaiat.

Tiada ulasan: