"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Parti lebai pun subahat? : Asmuni dakwa Umno tawarnya jadi MB Perak

Seorang exco kerajaan negeri Perak hari ini mendedahkan bahawa Umno menawarkan beliau jawatan menteri besar jika meninggalkan Pakatan Harapan dan bersama membentuk kerajaan dengan wakil rakyat PAS dan Bersatu.

Malah, kata Pengerusi Amanah Perak Asmuni Awi, Umno menghantar wakil menemuinya pada 1 November lalu bagi menawarkan tawaran berkenaan.

“Saya tolak bulat-bulat tawaran yang dibuat oleh individu yang sangat dikenali itu.

"Individu yang pernah berjawatan tinggi dalam Umno Perak itu telah bertemu dengan saya dengan membawa salam daripada Datuk Shaarani (Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak) dan menawarkan jawatan menteri besar Perak kepada saya," katanya di Facebook hari ini.

Mengulas dakwaan Umno bahawa wujudnya gerakan yang serius untuk menjatuhkan Menteri Besar oleh beberapa orang exco kerajaan negeri, Asmuni berkata, parti Amanah tetap teguh di belakang Menterri Besar Ahmad Faizal Azumu untuk mentadbir kerajaan negeri Perak.

Menurutnya, Adun-Adun dari parti komponen Pakatan Harapan yang lain turut berpendirian yang sama

“Saya menegaskan di pihak Amanah 'solid' di belakang menteri besar untuk mendokong kerajaan yang ada pada hari ini. Dan Adun-Adun dari parti komponen Pakatan Harapan yang lain turut berpendirian yang sama.

“Tidak ada sebarang masalah yang boleh cetuskan pertelingkahan dan kestabilan,” katanya.

Bernama hari ini melaporkan Armada Bersatu Perak mendesak kepimpinan Pakatan Harapan (PH) Perak menyiasat dakwaan bahawa terdapat exco kerajaan negeri berkomplot dengan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) pembangkang untuk menjatuhkan Ahmad Faizal.

Ketua Armada Bersatu Mohd Hafez Mubin Mohd Salleh berkata pihaknya memandang serius dakwaan itu dan jika benar tindakan tegas mesti diambil terhadap pihak terbabit dengan memecat atau menggugurkannya dari exco kerajaan negeri selain tindakan disiplin diambil oleh kepimpinan parti.

Katanya, tindakan mempermainkan rakan-rakan PH dengan berkomplot bersama Adun pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih oleh rakyat adalah suatu perbuatan yang tidak boleh dikompromi sama sekali.

Tiada ulasan: