"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azwanddin ugut serang balai polis jika 'penyebab' rusuhan tak ditangkap

Presiden Jaringan Melayu Malaysia Azwanddin Hamzah mengugut untuk menyerang Balai Polis Klang sekiranya pihak yang menyebabkan rusuhan berhampiran Kuil Seafield Sri Maha Mariamman tidak ditangkap.

"Amaran saya kepada mereka, segara tangkap pemaju, tangkap peguam (yag mewakili pemaju), jika tidak, kita akan serang Balai Polis Klang," katanya pada himpunan di Dataran Seni Klang hari ini.

Himpunan anjuran Gerakan Rakyat Malaysia (Geras) yang dihadiri kira-kira 2,000 peserta itu diadakan bagi menuntut keadilan anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim dan mendesak pemecatan Waythamoorthy.

Pada 26 Nov lalu, sekumpulan samseng yang didakwa diupah pemaju pemilik tanah tapak Kuil Sri Maha Mariamman cuba mengambil alih kawasan kuil berkenaan yang seterusnya mencetuskan rusuhan.

Pemaju bagaimanapun menafikan dakwaan mengupah samseng berkenaan.

Muhammad Adib merupakan salah seorang anggota bomba yang dihantar di lokasi rusuhan, namun cedera parah selepas dipukul perusuh.

Polis mendakwa Muhammad Adib diheret dari kenderaan yang dinaikinya sebelum dipukul. Selepas hampir tinga minggu bertarung nyawa, Muhammad Adib meninggal dunia 17 Disember lalu.

Sementara itu, Azwanddin dalam ucapannya berkata, insiden berkenaan disebabkan oleh pihak yang mengupah samseng berkenaan.

"Saksi utama kes kematian itu berpunca dari mana? Berpunca dari orang bayar (samseng) iaitu syarikat pemaju. Betul atau tidak? Dan orang yang mengatur bayaran dari pemaju adalah peguam yang dilantik pemaju.

"Ini saksi utama. Kenapa sehingga hari ini mereka tidak ditahan?" kata Azwanddin.

Untuk rekod, polis sebelum ini sudah menahan peguam berkenaan.

Azwanddin juga mendedahkan bahawa polis mahu menahannya kerana menghadiri perhimpunan mendesak peletakan jawatan menteri perpaduan P Waythamoorthy di Putrajaya.

"Dua hari lepas datang notis, sebab waran dikeluarkan untuk tangkap saya kerana berhimpun di Putrajaya.

"Amboi cantik kamu, saya tak bunuh orang pun. Saya tak culik orang pun. Saya tak tangkap orang pun. Yang saya buat, saya bangkit kerana Melayu dan Islam," katanya.
-malaysiakini


Azwanddin ditahan kerana ugut serang balai polis, hina Waytha

Polis hari ini menahan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Azwanddin Hamzah di Jalan Datuk Keramat, Kuala Lumpur kira-kira jam 2.40 petang tadi.

Penahanan tersebut dibuat sehari selepas beliau mengancam menyerang balai polis sekiranya pelaku rusuhan di Kuil Sri Mariamman bulan lalu tidak ditangkap.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Asisten Komisioner Fadzil Ahmat, berkata Azwanddin disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana melakukan ugutan jenayah.

Fadzil berkata aktivis hak Melayu itu juga akan disiasat mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan kerana menghina menteri perpaduan, P Waythamoorthy.

Semalam, ketika berucap di himpunan anjuran Gerakan Rakyat Malaysia (Geras) di Klang, Azwanddin menggelarkan menteri berkenaan sebagai 'pariah'.

Sehubungan itu pihak polis akan memohon reman terhadap aktivis itu di Mahkamah Klang pagi esok.

Jika disabitkan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan, Azwanddin boleh dipenjarakan sehingga dua tahun, atau didenda atau kedua-duanya.

Manakala kesalahan di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan boleh dihukum sehingga penjara dua tahun, denda atau kedua-duanya.

Semalam, Geras menganjurkan himpunan bagi menuntut keadilan kepada anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim yang meninggal dunia baru-baru ini akibat cedera parah selepas dilapor diserang oleh para perusuh berhampiran kuil di USJ 25 bulan lalu.

Pihak berkuasa mengatakan Adib diseret keluar dari kenderaannya oleh para perusuh dan dipukul. Allahyarham mengalami tulang rusuk patah dan kegagalan organ dalaman.

Tiada ulasan: