"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

16 termasuk pengetua madrasah dihukum mati kerana bunuh remaja dengan bakar

Reuters

Tertuduh dibawa keluar dari premis mahkamah selepas dijatuhi hukuman mati, di Feni, Bangladesh 24 Okt 2019. (Gambar Reuters)
DHAKA: Seorang pengetua sekolah agama di Bangladesh adalah antara 16 orang dijatuhi hukuman mati hari ini atas tuduhan membunuh seorang gadis remaja yang enggan menarik balik laporan gangguan seksual terhadapnya.

Pembunuh menuang minyak tanah ke atas Nusrat Jahan, 18, dan membakarnya di bumbung madrasah di daerah tenggara Feni pada April llau.

“Kami gembira dengan penghakiman ini,” kata pendakwa raya Hafez Ahmed kepada pemberita selepas keputusan mahkamah.

Semasa perbicaraan polis berkata mereka melakukan pembunuhan itu atas arahan pengetua.

Kematian Nusrat mencetuskan kemarahan awam dan demonstrasi besar-besaran menggesa pembunuh dihukum.

Mangsa menghadapi tekanan untuk menarik balik laporan polis yang dibuat pada Mac, di mana dia menuduh pemimpin sekolah cuba merogolnya dan juga kes itu, kata keluarganya.

Perdana Menteri Sheikh Hasina ada bertemu dengan keluarga itu dan berjanji akan membawa pembunuh ke muka pengadilan.

Tiada ulasan: