"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sandiwara Pas-Umno terbongkar dengan pendakwaan Nasharudin

RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH
ULASAN:
Kerajaan Pas Kelantan dan Terengganu sering kali menimbulkan isu pemberian wang dari hasil minyak dan gas kepada mereka oleh kerajaan PH.

Cara pemberian yang dibuat oleh Kerajaan PH hari ini adalah jauh lagi baik dari yang di amalkan oleh Kerajaan BN di mana Pas telah membentuk kerjasama.

Tetapi BN yang mengubah cara pemberian mengikut perjanjian asal di ambil sebagai rakan politik pula.

Ini di anggap aneh apabila kami yang mengikut perjanjian asal di musuhi dan UMNO yang lari dari perjanjian asal di ambil sebagai rakan.

Kenapa kah ini dijadikan isu atau adakah ianya untuk mengalih pandangan ahli Pas dari isu besar sebenarnya seperti isu pendakwaan Datuk Dr Nasharudin MatIsa yang diketahui akan berlaku hari ini?.

Nasharudin ketika menjawat jawatan Timbalan Presiden Pas telah memainkan peranan sebagai orang perantaraan di antara Pas dan Umno. Ini telah tidak disenangi oleh Almarhum Tok Guru Nik Aziz Nik Mat sehingga Nasharudin telah dikalahkan oleh Mohamad Sabu (kini Presiden AMANAH) sebagai Timbalan Presiden Pas.

Persoalannya kalau sudah ada perhubungan sulit melalui Nasharudin mengapakah Kerajaan Umno-BN terus mendera Kerajaan Pas Kelantan dan Terengganu kalau mereka ikhlas?

Kenapa rakyat serta ahli biasa Pas terus dihimpit kesusahan dan penderitaan oleh Umno sementara pimpinan Pas dan Umno secara sulit berkerjasama untuk kepentingan diri dan puak tertentu dalam parti?

Situasi ini membuat pimpinan tertentu Pas senang dan selesa sementara ahli PAS serta rakyat biasa di bawah terus susah terhimpit.

Dakwaan pemberian rm 90 juta olih Umno kepada Pas telah dibuat oleh Datuk Husam Musa dan Claire Brown dari Sarawak Report dan kes mahkamah dengan Claire telah selesai di luar mahkamah kerana takut rahsia terbongkar.

Oleh itu isu tuntutan wang minyak yang telah pun diberi oleh kerajaan PH secara terus adalah sandiwara semata mata untuk mengalih pandangan isu besar sebenarnya.

Sebenarnya pimpinan tertentu dan parti Pas sudah senang lenang menerima wang berjuta juta dari Umno tetapi ahli biasa dan rakyat di biarkan susah dan menderita. Sama juga dengan situasi dalam Umno di mana pemimpin kaya raya tapi rakyat masih susah.

Kita juga mendengar berita pimpinan tertentu PAS mempunyai kereta dan rumah mewah dan sebagainya. Pemimpin tertentu kaya raya dan senang sementara rakyat dan ahli masih susah.

Kerajaan Kelantan dan Terengganu kini membangkitkan berbagai isu tidak puas hati serta mengecam kerajaan PH dalam pemberian hasil minyak dan gas walaupun dahulu BN tidak melaksanakan yang sama.

Di Terengganu pula kerajaan PH dituduh tidak membayar hasil minyak walaupun Menteri Besar Terengganu kemudian mengakui telah menerimanya. Ada pula pihak menyalahkan kelambatan kerajaan Terengganu membayar kontraktor tempatan atas kononnya kelambatan kerajaan pusat. Tuduhan ni adalah tidak adil.

Sebenarnya peruntukan projek dari Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan kepada Pihak Berkuasa Tempatan Terengganu-PBT disalurkan hampir kesemuanya kepada ahli parti tertentu di bawah kerajaan negeri dan orang awam lain tidak dari parti tersebut amat susah mendapat peluang kerja.
Inilah realitinya apabila kerajaan PH Pusat cuba berlaku adil kepada semua.

Baru-baru ini dalam mesyuarat di antara kerajaan Pusat dan Negeri kerajaan Terengganu mempertikaikan pula jumlah pemberian wang pusat kerana katanya telah di salah guna oleh kerajaan Pusat.

Sebenarnya semasa BN-Umno yang menjadi rakan Pas hari ini. Kenapakah Datuk Nasharudin tidak membantu kerajaan Pas negeri pada masa itu ?

Untuk mengatasi masalah lepas seperti ini, saya ingin mencadangkan kerajaan Pas Terengganu melantik ketua perhubungan Umno yang menjadi rakan politiknya hari ini dalam kerajaan negeri sebagai Timbalan Menteri Besar Negeri.

Ketua Umno Terengganu kini, Datuk Sri Ahmad Said, berada di dalam pimpinan kanan Umno begitu lama dan pernah menjadi Menteri Besar Terengganu. Dengan cara itu banyak masalah lama dan kini boleh di atasi.

Kami juga mencadang supaya kerajaan Kelantan juga melantik ahli Umno sebagai timbalan Menteri Besar untuk menyelesaikan kekeliruan isu zaman BN-Umno dan juga membuktikan keikhlasan kedua-dua belah pihak kepada rakyat dalam muafakat mereka bersama.

Sementara itu kami meminta hentikan perbuatan menyalahkan kerajaan PH atas segala kelemahan diri sendiri dalam mentadbirkan kedua-dua negeri.

Kerajaan Negeri dan Pusat terdahulu hanya pernah ditadbir oleh Pas dan Umno dan tidak mungkin masalah diwarisi hari ini dari kerajaan PH yang baru setahun berkuasa di pusat.

Masalah ekonomi yang lemah dan terlalu bergantung kepada hasil minyak, masalah kemiskinan dan masalah sosial dadah yang tertinggi adalah masalah yang perlu di atasi bersama oleh Pas dan Umno yang secara bergilir memerintah kedua-dua negeri.

Eloklah Pas melantik Umno dalam kerajaan kedua-dua negeri Terengganu dan Kelantan dan menyelesaikan masalah bersama dan berhenti menyalahkan dan mengkambing hitamkan orang lain.

Sebenarnya hubungan sulit Pas dan Umno telah lama wujud tetapi malangnya hanya untuk kepentingan pemimpin atasan Pas tertentu sahaja dan bukan untuk rakyat.

Rakyat juga ingin melihat kehebatan Pas dan Umno bersama-sama membentuk Kerajaan untuk mentadbir Terengganu serta Kelantan dan bukan hanya berpolitik untuk kepentingan pimpinan tertentu sahaja.

*Penulis Pengerusi AMANAH Terengganu

Tiada ulasan: