"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibu Adib rayu Ebit Lew dapatkan keadilan untuk arwah anaknya

NASUHA RAHMAN

Ibu Adib rayu Ebit Lew dapatkan keadilan untuk arwah anaknya

Kedua ibu bapa arwah Adib merayu meminta tolong kepada pendakwah bebas Ebit Lew agar membantu mereka untuk mendapatkan keadilan buat anaknya.

“Dah dua tahun tiada perkembangan kes arwah Adib. Kami sangat sedih pilu dan kecewa sangat. Macam kes ini diam begitu sahaja.

“Ustaz boleh tolong kami,” kata ibu arwah adib kepada Ebit Lew.


Ebit Lew yang berkongsi kesedihan itu di Facebooknya malam tadi selepas berkunjung ke rumah ibu bapa arwah Adib Asma Aziz dan Mohd Kassim Abdul Hamid di Alor Setar.

Sebaik tiba di rumah ibu bapa Adib, katanya mereka berdua asyik menangis dan memberitahu sentiasa mengingati arwah.

“Maknya cuma menangis tak boleh cakap apa-apa. Mereka redha.

“Saya turut berasa sedih. Saya berkongsi doa dan amalan. Allah pasti beri pahala syahid buat arwah. Saya beri sedikit sumbangan. Dan berdoa bersama.

“Ya Allah berilah kekuatan buat kedua ibubapanya. Mereka sentiasa solat di Masjid. Selepas Subuh hari Jumaat pasti akan ziarah kubur arwah.

“Ya Allah berilah pertolonganMu buat saudara kami yang bersedih. Berilah keadilan dalam kes arwah Adib,” katanya.

Muhammad Adib yang juga anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya, parah dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November 2018.

Selepas 21 hari bertarung nyawa, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 17 Disember 2018 di Institut Jantung Negara (IJN).

Pada 27 September tahun lalu, Mahkamah Koroner Shah Alam memutuskan kematian Muhammad Adib adalah akibat perbuatan jenayah yang dilakukan lebih dua atau tiga individu yang tidak diketahui.

Allahyarham meninggal dunia bukan disebabkan kemalangan sebaliknya tindakan individu tertentu, namun sehingga kini pelakunya belum menerima hukuman.

Keadilan terhadap Muhammad Adib amat penting bagi memastikan kes seumpama itu tidak berlaku lagi pada masa akan datang terutamanya membabitkan penjawat awam yang bertugas demi kepentingan rakyat dan negara.

Tiada ulasan: