"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Syarat mesti ulamak tidak terkandung dalam Perlembagaan PAS: Dato Tuan Ibrahim, Ustaz Ghani Rahman, Dato' Ahmad Yaakob dan Cikgu Pa rasional

SYARAT Presiden, Timbalan Presiden PAS disandang oleh Ulamak tidak terkandung dalam Perlembagaan. Pesuruhjaya PAS, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman berkata mana-mana pihak bebas, membuat cadangan dan mengemukakan pandangan berhubung perkara itu. Demikian dilaporkan Wan Johari pada blognya jiwokelate.

“Ini merupakan perkembangan sihat, asalkan yang diperkatakan itu tidak terkeluar daripada apa yang ditetapkan oleh oleh Perlembagaan Parti,” kata Ustaz Abdul Ghani yang juga merupakan seorang AJK Dewan Ulamak PAS Pusat.

Fasal 22 dan 23 Perlembagaan PAS tidakpun menyatakan seorang Presiden dan seorang Timbalan Presiden merupakan dari kalangan Ulamak. Jelas, tidak ada kesamaran lagi. Mengapa ada pertikaian?

Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan, Takiyuddin Hassan (Peguam) menyokong kenyataan Ketua Dewan Ulamak supaya dua jawatan tertinggi parti disandang golongan Ulamak, walaupun ia tidak tercatat dalam Perlembagaan parti namun ia tetap dilaksanakan.

Katanya, situasi itu dalam bahasa undang-undang disebut sebagai ‘convention’ dan ia diterima sebagai suatu benda yang diterima walaupun tidak tercatat dalam Perlembagaan dan juga tidak boleh dipertikaikan oleh mereka yang waras.

Issh sedap mainan kata-kata Takiyuddin. Setuju dengan tidak ikut Perlembagaan, tidak boleh dipertikaikan. Mereka yang waras.

Nampaknya semacam orang yang patuh dan ikut Perlembagaan sebagai orang tidak waras. Apa masalah Takiyuddin ni sebenarnya? Semacam ada masalah peribadi jer?

Sementara Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kelantan, Datuk Ahmad Yakob mencadangkan supaya isu ulama dan profesional dibincangkan secara terperinci dalam muktamar agung parti itu Jun ini. 
Baca Biar Muktamartentukan siapa layak Ulamak hanya tradisi.

Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang lebih penting ialah pemimpin yang dilantik menerajui kedua-dua jawatan tertinggi parti adalah mereka yang mendukung kepimpinan Ulamak yang menjadi dasar parti. Menurutnya tradisi yang diikuti oleh PAS sejak sekian lama bagi mengekalkan kepimpinan ulamak boleh berubah.

“Walaupn Ulamak tetapi kalau tidak mendukung kepimpinan Ulamak. Ia bertentangan juga dengan dasar perjuangan PAS. Sebaliknya jika orang itu profesional tetapi mendukung kepimpinan Ulamak, itu tidak mengapa,” katanya yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang berkata golongan profesional mahupun ulamak layak memimpin parti asalkan mereka memahami Islam dan berpendidikan tinggi. Katanya parti itu tidak pernah menetapkan garis panduan tentang siapa yang layak untuk dilantik sebagai pemimpin PAS.

“Siapa saja layak samada yang mempunyai latar belakang atau agama atau profesional layak menerajui PAS,” kata yang juga Pesuruhjaya PAS Perak.

Bagi, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkefly Mohamad Omar berkata persoalan siapa yang layak menerajui parti samada golongan profesional atau ulamak tidak wujud kerana kedua-duanya memeiliki kehebatan dan kebolehan tersendiri.

Semuanya mengulas mengenai perbezaan pendapat antara Ahli Majlis Syura Ulama Pas, Ahmad Awang dan Ketua Dewan Ulama, Datuk Mohamed Daud Iraqi berhubung dua jawatan tertinggi dalam parti berkenaan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden Pas disandang oleh golongan ulama.

Dalam pada itu, Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mustafa Ali (antara pelopor Usul mengenai Kepimpinan Ulamak) berkata, kedua-dua jawatan tertinggi dalam parti itu boleh ditandingi oleh sesiapa sahaja ahli parti yang berminat.

"Dalam Perlembagaan parti, tidak terdapat sebarang peraturan yang menyatakan jawatan Presiden dan Timbalan Presiden perlu dipegang oleh ulama," ujarnya. Beliau menyifatkan apa yang diperkatakan antara kedua-dua pihak tersebut sebagai pendapat peribadi masing-masing.

Tiada ulasan: