"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cabaran PAS dan PR dalam PRU 13

Kapt (B) Othman Inayatullah
Pilihanraya Umum (PRU) 12 yang berlangsung pada 8 Mac 2008 akan dibubarkan selewat-lewatnya 7 Mac 2013. Namun begitu adalah sedia maklum bahawa pembubaran Dewan Rakyat (DR) terletak ditangan Perdana Menteri walaupun kuasa untuk pembubaran dewan rakyat milik Seri Paduka Yang Dipertuan Agong. Melalui PRU 12, kuasa pemerintah BN dapat dikurangkan bawah dari 2/3 kerusi dewan.

Selain itu terdapat 4 buah negeri jatuh ke tangan pembangkang atau dikenali sebagai PR iaitu Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor di samping mengekalkan majoriti besar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan.

Selain itu, di negeri seperti Johor, Perlis, Terengganu, Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan, berlakunya peningkatan bilang kerusi dewan undangan negeri jatuh ke tangan PR.Kejayaan PR pada PRU 12 telah menbayangkan bahawa kuasa BN dalam pemeritahan negara ini kian malap. Ini diikuti pula kemenangan calon PR dalam PRK iaitu menyapu bersih semua kerusi DR dan menang 4 daripada 6 kerusi DUN yang kosong.

Namun begitu mutakhir ini gelombang keyakinan rakyat terhadap PR mula tercalar dalam beberapa isu yang tidak sepatutnya berlaku. Peristiwa seperti perobohan tempat pemontongan babi di Kedah, pertelingkahan sesama adun Selangor, kerajaan perpaduan, isu ikrar janji taat setia yang melibatkan perkhawinan, isu jualan arak dan banyak lagi.
Kesemua isu-isu sebenarnya telah menunjukkan bahawa PR berperangai seperti BN iaitu tiada sifat-sifat kekitaan dalam PR. Exco mempertikaikan tindakan kerajaan beliau sendiri menunjukkan bahawa kerajaan tersebut lemah dan tidak mempunyai hala tuju yang jelas untuk rakyat. Itu belum kes lompat parti atau keluar dari parti.

Tidak ini semua menunjukkan betapa lemahnya PR itu sendiri. Ini belum lagi serangan BN melalui media massa yang dibawah kuasa oleh mereka. Secara ringkas, PR mengalami serangan daripada musuh yang nyata iaitu BN dan musuh yang tersembunyi iaitu mereka dalam PR.

Tidak kira PAS, PKR mahupun DAP perlu membuang duri-duri ini dengan segara dan tidak perlu menunggu PRU 13. Kelewatan bertindak menyebabkan PR akan mengalami kekalahan teruk dalam PRU 13.


Walaupun begitu, cadangan atau usul untuk melantik Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sebagai pengerusi PR sebenarnya merupakan talian hayat yang pertama. Namun begitu, PR tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada usul tersebut kerana ianya masih lagi usul yang tidak tahu bila ianya menjadi nyata.

Saya amat berharap gabungan parti-parti pembangkang yang dikenali sebagai PR melakukan berapa transformasi dalam organisasinya. Agarnya ini berlainan dari BN. Sekiranya Presiden PR itu datang dari PAS, oleh itu Timb Presiden datang dari 2 parti lain iaitu PKR dan DAP.

Begitu juga jawatan setiausaha, bendahari dan sebagainya. Penagihan kuasa perlu jelas dan nyata serta ianya bukan milik satu parti seperti penguasaan UMNO dalam BN.

Cadangan

Kepada semua pemimpin PR, saya mengusulkan agar beberapa perkara seperti dibawah diserapkan dalam setiap parti PR iaitu

1. Cuba amalkan seni peperangan yang diperkenalkan Szu Tzu iaitu melihat musuh bukan dari kelemahannya tetapi dari kekuatannya. Dengan mengetahui kekuatan musuh, kita dapat mengatur strategi melemahkannya kerana setiap kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri.

2. Mengelak atau mengurangkan pendedahan kelemahan sendiri kepada musuh. Oleh itu segala kesulitan, tidak puas hati atau marah hendaklah melalui saluran PR. Dalam bab ini BN lebih ke depan daripada PR. Apa yang berlaku pada masa ini, jelas menunjukkan PR masih belum boleh mengamalkan budaya tidur sebantal mimpi yang sama. Terdapat banyak rongga-rongga yang terbuka untuk diserang oleh musuh sekiranya matlamat dan tujuan tidak sama. Selain itu saya amat berharap para pemimpin PR samada ahli DR mahupun DUN cuba mengurangkan kenyataan-kenyataan yang boleh mencetuskan suasana yang kurang enak pada pandangan rakyat negara ini.

3. Semua pemimpin PR samada berjawatan dalam kerajaan negeri atau tidak hendaklah mengurangkan tindakan-tindakan yang boleh mencetus kemarahan rakyat atau menimbulkan syak. Contoh seperti tajaan VVIP menunaikan haji yang boleh menimbulkan fitnah. Tidakkah molek tajaan haji VVIP ini disalurkan kepada orang-orang miskin yang mempunyai impian dan cita-cita untuk melakukan ibadat tersebut. Memang betul kita perlu tamak dalam menghambakan diri kepadaNya tetapi adakah rasa tamak itu berbaloi sedangkan ada dikalangan kita tidak mampu melakukannya kerana tidak kemampuan. Ingat fitnah itu merbahaya dan hukumannya berat dan hukaman tersebut bukan sahaja kepada penyebar fitnah tetapi kepada pencetus fitnah juga.

4. Semua peringkat parti PR perlu berkerja mulai sekarang merapatkan diri dengan masyarakat setempat. Tidak perlu tunggu bila PRU atau PRK. Merapatkan diri dengan rakyat sebenarnya menunjukkan yang kita perihatin dengan keadaan rakyat. Tetapi apa yang berlaku pada masa ini, hubungan dengan rakyat hanya terjalin bila PRU ataupun PRK dan ianya sama sahaja dengan budaya BN. Sebagai contoh ahli DR tinggal di Kuala Lumpur sedangkan kawasan yang diwakilinya di Kelantan. Adakah dia boleh memahami apa yang diperlukan oleh rakyat kawasan yang diwakilinya? Adakah wakil beliau menjalankan tugas dengan baik atau bermain wayang kulit?

Sebagai rakyat mereka lebih suka jumpa wakil rakyat bukan wakil kepada wakil rakyat. Seperti seorang pesakit lebih suka jumpa doktor dari jumpa penolong pegawai perubatan. Saya tinggal di Kuala Sanglang Perlis, terus terang saya katakan bahawa saya tidak pernah berjumpa wakil rakyat kawasan saya ini. Kenapa jadi begitu?

Dalam konteks hubungan wakil rakyat PR dengan kakitangan kerajaan adalah kurang. Contohnya paling mudah, berapa ramai ahli DR PR yang mengusulkan kebajikan kakitangan awam termasuk tentera dalam DR. Adakah ahli DR tahu atau tidak penolong pegawai farmasi masih terus dianak tirikan oleh Kementerian Kesihatan.

Mereka tidak mendapat elaun kritikal tetapi mereka terpaksa melayan lebih 50 orang pesakit setiap hari. Contoh mudah Kelinik Kesihatan Kuala Sanglang Perlis yang hanya mempunyai 1 orang penolong pegawai farmasi dan 4 orang penolong pegawai perubatan dan berpuluh jururawat, sedangkan pesakit yang diterima adalah 70 orang. Adakah ianya adil dan saksama kerana Penolong Pegawai Perubatan dan Jururawat telah mendapat elaun kritikal.

Mana yang lebih kritikal? Bagaimana pula dengan kuarters anggota bawahan ATM, adakah ianya mengikut gred perjawatan mereka kerana anggota atau LLP ini diletakkan dalam golongan Sokongan 1. Adakah rumah mereka berkategori F atau G. Persoalan-persoalan ini yang perlu diketengahkan demi kebajikan kakitangan awam. Terus terang saya katakan, saya tidak pernah melihat mana-mana ADUN atau pun Ahli Dewan Rakyat menziarahi mana-mana Kelinik Kesihatan mahupun hospital di luar waktu pilihanraya.

Itu baru Kelinik Kesihatan, bagaimana sekolah, balai polis, balai bomba dan sebagainya. Adakah mereka ini tidak mengundi? Saya syorkan semua wakil rakyat samada di DUN mahpun DR mencari rakyat untuk mengetahui masalahnya bukan rakyat mencari kalian. Rapatkan hubungan dengan semua NGO tanpa kira berapa helai atau warna bulunya serta sering tanya kabar persatuan-persatuan kakitangan awam terutama sekali Cuapecs dan MTUC.

5. Untuk memasuki gelangang pertarungan kita memerlukan persediaan. Oleh itu saya mengsyorkan semua parti PR telah menyenarai hitam calon-calon yang berpotensi untuk diketengahkan samada peringkat negeri mahupun DR. Penyenaraian bukannya bila berlaku PRU atau PRK tetapi sekarang.

Tapisan terperinci perlu dilakukan ke atas calon-calon ini agar ianya tidak menjadi kepada 5 orang “katak” yang ada penyakit gila pelacur, gila duit, gila gaji buta dan sebagainya. Calon ini perlu mempormosikan diri mereka pada kawasan yang beliau akan bertanding. Sebaiknya senarai calon dikemukakan dari akar umbi.

Selain itu, kajian penerimaan seseorang calon boleh dilakukan secara tidak langsung. Jangan tanya ahli parti sahaja tetapi tanya rakyat setempat kerana ahli UMNO lebih ramai dari ahli parti-parti PR. Kadang kala melepak di kedai kopi lebih baik daripada melepak di masjib mahupun surau untuk mendapatkan maklumat pemikiran rakyat.

6. Semua parti PR hendaklah melakukan penyelidikan terhadap penerimaan rakyat terhadap mereka. Jangan diukur melalui kehadiran ceramah sesuatu tempat kerana ianya tidak tepat dan dipengaruhi oleh kehadiran orang luar. Adalah baiknya sekira, kajian dilakukan dengan bantuan IPT dan pelbagai kaedah untuk mendapatkan gambaran pemikiran rakyat terhadap PR. Hasilnya boleh digunakan sebagai pengukur dan pembetulan untuk menambah baik presepsi rakyat.


7. Yang terakhir, parti-parti PR masih lemah dan ketinggalan dalam mempormosikan aktiviti parti terutama sekali yang melibatkan kebajikan rakyat. Ini penting untuk mengwarwarkan apa yang dilakukan oleh parti PR dalam menjadi parti mencintai rakyat atau parti yang berkerja untuk rakyat. Contoh yang paling mudah laporan audit yang menunjukkan kerajaan negeri di bawah PR diurus tadbir lebih baik daripada negeri-negeri bawah BN.


Ini adalah pandangan saya selaku pemerhati lanskap politik tanah air dan untuk pengetahuan pemimpin part-parti PR, kejayaan PRU 12 adalah kerana rakyat menyampah dan benci dengan kepimpinan BN. Sekira kebencian dan menyampah kembali kepada kepimpinan PR, rasanya PRK 13, PR mengalami kekalahkan yang lebih teruk daripada kekalahan sebelum PRU 10. Ingat PR tidak mempunyai apa-apa kekuatan kecuali kekuatan pengundi (rakyat).


Sekian, renungkan ya.

Kapt (B) Othman Inayatullah

Tiada ulasan: