"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Chin Peng:Saya ingin balik ke tanahair saya

Lim Hong Siang

"Memang saya ingin balik ke tanah air saya. Saya akan cuba dengan pelbagai cara, (ketawa) seludup masuk pun boleh...entah boleh berjaya atau tidak... saya sendiri pun tak dapat pastikan. Saya akan cuba.... cuba."

Demikianlah luahan Chin Peng (gambar kanan), Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya dalam bahasa Melayu ketika diminta untuk menyatakan perasaan dan kedahagaan beliau untuk kembali ke tanah air dalam bahasa kebangsaan. Chin Peng, 85 walaupun mengaku bahawa dirinya sudah lama tidak berucap dalam bahasa Melayu, tetap sudi untuk mencuba.

Chin Peng berkata sedemikian selepas satu wawancara yang dihadiri semua media cetak bahasa Cina di Malaysia, termasuk media internetMerdekaReview, Malaysiakini dan The Nut Graph. Wawancara yang mengambil masa lebih daripada satu jam ini diadakan pada kira-kira 4 petang (waktu Malaysia), di J.B Hotel, Hatyai.

Dalam wawancara tersebut, Chin Peng berulang kali menegaskan hasratnya untuk pulang ke tanah air.

Chin Peng atau nama asalnya, Ong Boon Hua adalah Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM). Beliau dilahirkan pada tahun 1924 di Setiawan, Perak. Chin Peng menjadi ahli Parti Komunis Malaya pada tahun 1940, dan menyandang jawatan Setiausaha Agung PKM pada Mei 1947 ketika berusia 23 tahun.

Selepas Rundingan Baling pada tahun 1955, Chin Peng hanya muncul di khalayak umum 34 tahun kemudian, iaitu pada 2 Disember 1989, untuk menandatangani Perjanjian Hadyai bersama kerajaan Malaysia.

Sepanjang 20 tahun ini, Chin Peng pernah ditemuramah BBC, dan Sin Chew Daily pada Mac 1998. Menjelang ulang tahun ke-20 Perjanjian Hadyai, Chin Peng kini menjadi tumpuan media, setelah ditemuramah oleh Malaysian Insider dan Star.

Dalam wawancara bersama Star yang disiarkan pada 22 November 2009, Chin Peng memohon maaf buat sulung kalinya, setelah mengakui bahawa PKM mungkin tersalah bunuh mereka yang tidak berdosa ketika dalam zaman perang. Malah, beliau sanggup bertangunggjawab ke atas segala tindakan rakan seperjuangannya.

"Tiada maaf bagimu"

Walau bagaimanapun, mohon maaf oleh Chin Peng tetap tidak diterima oleh kerajaan Malaysia. Pada 24 November, Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata, "Sebagai kerajaan yang prihatin atas sentimen rakyat yang masih membara itu, kita memutuskan untuk tidak bersedia menerima walaupun dia memohon maaf."

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pertahanan Abdul Latiff bin Ahmad, ketika menjawab soalan di Dewan Rakyat pada 11 November 2009 berkata, "...Chin Peng dia tidak meletak senjata sebab itu kita tidak terima Chin Peng, PKM letak senjata, signed, tetapi Chin Peng tidak letak, itu saya kena betulkan."

Abdul Latiff bin Ahmad menambah, "Sebab itu dia (Chin Peng) masih lagiperceive threat kepada kita..."

-detikdaily-

Tiada ulasan: