"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bila SPRM Akan Panggil Raymond Tan?

Jamil Nasrah
BILAKAH Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) akan memanggil Menteri Pembangunan Perindustrian Sabah, Datuk Raymond Tan Shu Kiah untuk memberi keterangan berhubung pemilikan aset hartanah yang melebihi kemampuannya sebagai seorang menteri Kabinet Sabah?

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zainuddin Hassan ketika menghubungi Sabahkini.net daripada Sandakan menegaskan bahawa beliau dimaklumkan melalui sumber rapat dengan menteri kabinet berkenaan bahawa Raymond Tan memiliki lebih sepuluh buah rumah bernilai RM20 juta.

“Kita mengesan Raymond juga memiliki dua buah bungalow mewah bernilai RM3.3 juta seunit di D’Banyan Sutera Harbour selain rumah mewah di Taman Tyng Sandakan dan Liang Court Kota Kinabalu,” dakwa Zainuddin yang memaklumkan akan membuat pendedahan jika SPRM berminat untuk menyiasat pemilikan harta luar biasa yang tidak diisytiharkan kerana kebanyakannya dibuat atas nama proksi.

Kata Zainuddin, hanya 14 Unit Villa Petrusa tiga tingkat di D’Banyan Sutera Harbour bernilai antara RM3.115 juta sehingga RM3.983 juta setiap unit seluas 626 meter persegi atau 6,743 kaki persegi adalah villa mewah yang mempunyai kelengkapan serba canggih.

Perkara ini bukan lagi rahsia, kata Zainuddin, namun SPRM tidak mempunyai mekanisme untuk mengesan kepentingan Raymond dan pemilikan harta yang dibuat daripada sumber yang diragui.

“SPRM hanya dilatih untuk memburu pemimpin pembangkang namun menjadi kucing siam peliharaan pemimpin BN. Mereka hanya menghabiskan wang rakyat, apatah lagi tidak mempunyai kuasa untuk menyiasat sebelum atau selepas waktu pejabat,” ujar Zainuddin lagi yang menekankan betapa mewahnya Raymond walaupun hanya menjadi Menteri Kabinet atau bertaraf Exco sahaja.

-sabahkini-

Tiada ulasan: