"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelacur Tua, Shahrizat, dan Dr. Mashitah

ruhan
Baru-baru ini tersiar berita seorang pelacur tua, berusia 50-an, patah tangan kiri kerana terjun dari tingkat satu sebuah pusat pelacuran di Lorong Haji Taib, dekat Chow Kit. Dia mahu mengelak daripada dicekup oleh pihak berkuasa agama.

Peristiwa ini tentunya menyentuh hati kita. Dalam usia senja sebegitu dia terus menjual tubuh untuk sesuap nasi. Bayangkan nasib yang terpaksa ditempuhnya apabila segala-galanya tidak boleh digunakan lagi untuk memberi apa-apa jua perkhidmatan.

Masih ramai wanita senasib pelacur tua itu di seluruh negara kita. Adakah dengan menerima hakikat pekerjaan tertua di dunia ini tidak mungkin dibanteras kita tidak berbuat sesuatu? Kita tidak pernah mendengar hal ini keluar dari mulut Shahrizat. Tidakkah permasalahan moral ini menjadi tugas dan tanggungjawab kementeriannya?

Ketika kementerian wanita tidak peka dengan penyakit sosial itu, wanita PAS pula yang menunjukkan keprihatinan melalui aktiviti mendekati golongan tersebut. Oleh sebab itu, kita tertanya-tanya adakah kementerian tersebut tidak berbuat sesuatu kerana akur dengan kenyataan Dr. Mashitah bahawa menjual diri kerana darurat hukumnya harus?

Jika demikian keadaannya, kita tidak mempunyai sebarang alasan yang kukuh untuk menangani gejala pelacuran di negara ini sekalipun aktiviti itu salah dari sudut agama dan moral. Amat tidak masuk akal bagi sesiapa juga membiarkan sahaja perbuatan maksiat yang berlaku di hadapan matanya!!!

http://bilahrotan.blogspot.com

Tiada ulasan: