"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

SELCAT : Siasatan Terhadap Kumpulan Semesta Bukti Kerajaan Negeri Telus

Kerajaan Selangor hari ini mempamerkan contoh paling jelas yang menyerlahkan pentadbiran telusnya apabila sebuah anak syarikatnya disiasat secara terperinci oleh SELCAT terhadap dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

SELCAT yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat sejurus selepas mengambilalih selangor sebelum ini dituduh sebagai lebih condong kepada hanya menyiasat pemborosan dan penyelewengan yang berlaku ketika pemerintahan kerajaan negeri UMNO Barisan Nasional yang lalu.

Namun hari ini badan itu memperlihatkan ketelusannya dengan memerinci Kumpulan Semesta yang menguruskan kontrak- kontrak pasir di Selangor.

Dan perkara pertama yang ditanya kepada pengurusan Semesta ialah kenapa syarikat itu memberikan bonus sehingga 6 bulan kepada kakitangannya.

Situasi ini jarang sekali dilihat di Malaysia.

Sebuah badan yang ditubuhkan oleh kerajaan negeri Pakatan Rakyat menjalankan soal siasat tegas terhadap sebuah syarikat milik kerajaan negeri yang sama.

Namun keadaan itulah yang dihadapi oleh Pengerusi Eksekutif Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB), Abdul Shukor Nagor apabila berdepan dengan panel SELCAT ataupun Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor.

Mungkin atas sifat ketulusan itulah yang meyakinkan dua wakil rakyat UMNO iaitu Ismail Sani dari Dusun Tua dan Sulaiman Abdul Razak Permatang untuk turut menyertai panel SELCAT kali ini setelah memulau beberapa siasatan awam badan itu sebelum ini.

Tiada ulasan: