"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemandu teksi tolak kerajaan PH?

Akram Shah Sanusi

Tempoh hari di Langkawi, seolah-olah sudah bermula bantahan oleh pemandu teksi terhadap kerajaan Tun Dr Mahathir Mohamad kerana tidak berpuas hati dengan syarikat dan pemandu e-hailing yang terus mengancam periuk nasi mereka.

Sebenarnya, apa yang berlaku adalah hanya segelintir yang melontarkan kata-kata tidak manis terhadap Dr Mahathir di dalam majlis yang dipenuhi warga teksi yang amnya penyokong tegar PPBM dan Pakatan Harapan (PH).

Malah, Zailani Isaisuludin, pengerusi Perjiwa, persatuan teksi yang menganjurkan majlis tersebut, merupakan ketua PPBM Bahagian Bukit Bintang.

Pemandu teksi amnya menyokong peralihan kuasa daripada kerajaan Barisan nasional (BN) kerana melihat PH prihatin terhadap masalah yang dihadapi mereka.

Walau ramai pemandu teksi terancam dengan kehadiran e-hailing khususnya Grab, mereka masih ingat zaman di mana mereka menjayakan sistem e-hailing tersebut apabila ia masih berjenama MyTeksi, selain pelopor e-hailing awal lain seperti EzCab.

Mereka juga simpati terhadap sebahagian besar pemandu e-hailing yang menceburi bidang ini kerana kehilangan pekerjaan atau kekurangan pendapatan.

Namun, mereka konsisten dengan mesej – mereka mahukan pasaran dan persaingan yang adil antara e-hailing dan teksi.

Ini tidak semestinya dari mekanisma pemanggilan teksi, tetapi lebih dari segi bebanan kos, seperti permit serta lesen yang diperlukan, penyelenggaraan kenderaan termasuk kos berkait Puspakom dan sebagainya.

Amnya, pemandu teksi dilatih dan ditekankan keperluan keselamatan penumpang maka mereka juga mempersoalkan jaminan ini termasuk insuran bagi pelanggan e-hailing. Semua aduan mereka terlihat tidak diendahkan kerajaan BN tetapi cukup dilayan pemimpin PH sebelum pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Mengurus kemenangan

Kini, PH harus menyambut cabaran pemandu teksi, terutama penyokong tegar PH sebelum PRU14 lagi, untuk menjaga kebajikan mereka, seperti yang termaktub dalam manifesto PH, Buku Harapan dibawah Janji 8: Memperbaiki kualiti dan liputan pengangkutan awam.

Malah pemandu teksi juga seharusnya tergolong rakyat yang menerima manfaat Janji 34: Meningkatkan pendapatan rakyat terbanyak.

Tetapi, sebagai pemimpin komponen PH, saya amatlah kecewa dengan usaha Kementerian Pengangkutan dan pihak berwajib yang lain yang kelihatan lebih tertumpu membawa kesamarataan antara teksi dan e-hailing dengan menyamakan beban yang dipikul kedua-duanya.

Ini perlu dari segi memastikan pemandu e-hailing mempunyai permit, lesen serta latihan sesuai dan terlindung keselamatannya serta segalanya diinsuranskan.

Tetapi bukankah hasilnya nanti adalah peningkatan kos kepada pelanggan e-hailing? Selain itu, apakah penambahbaikan utama yang diterima warga teksi sendiri?

Ya, ada usaha untuk membuka khidmat e-hailing yang lebih menarik bagi pemandu teksi, tetapi ini tidak mencukupi kerana ia tidak menyelesaikan masalah pokok yang mengekang pendapatan pemandu teksi sejak dari dahulu, yakni struktur industri teksi negara kita sendiri.

Amnya, sebahagian besar pemandu teksi masih lagi menjadi mangsa struktur industri teksi peninggalan BN di mana pemandu teksi terpaksa berkongsi pendapatan dengan syarikat kroni BN yang merupakan pemegang permit teksi mereka.

Inilah yang pada asalnya menekan kehidupan pemandu teksi, tanpa terlihat manfaat besar dari adanya syarikat pemegang permit teksi ini.

Pasti akan ada suara sumbang mengatakan perlu adanya syarikat teksi kroni ini untuk membiayai kos besar memiliki dan menyelenggara khidmat teksi untuk pemandu.

Tetapi ini tidak lojik lagi pada zaman yang orang kebanyakan boleh sahaja membeli sebuah kereta dan terus memulakan khidmat sebagai pemandu e-hailing.

Benarkah kos milik dan penyelenggaraan ini tinggi atau adakah diada-adakan untuk syarikat kroni ini terus mengikis setiap nilai titik peluh pemandu teksi.

Sudah tiba masanya menteri pengangkutan serta semua pihak berwajib dalam kerajaan Malaysia baharu ini benar-benar meneliti cara terbaik merombak struktur industri teksi negara demi menjaga kebajikan pemandu teksi, sekaligus membalas sokongan serta kepercayaan yang diberikan oleh mereka kepada kita pada PRU14.

Akram Shah Sanusi ialah ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM

Tiada ulasan: