"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Langsung: Najib, Irwan, Hasanah didakwa di mahkamah

Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini kembali ke mahkamah dan akan didakwa bersama beka ketua perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Kedua-dua mereka dijangka didakwa berhubung bayaran 1MDB kepada firma pelaburan Abu Dhabi-based International Petroleum Investment Company (IPIC) yang dikatakan mempunyai kaitan dengan dana persaraan dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Sementara itu, bekas pengarah risikan Datuk Hasanah Abdul Hamid akan dibawa ke mahkamah hari ini bagi berdepan tuduhan pecah amanah.

Malaysiakini melaporkan secara langsung dari kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

LAPORAN LANGSUNG
Malaysiakini
Berita
Parlimen
Pilihan Editor
Sukan
Seni & Hiburan
Global
Kolum
Surat
Laporan Khas
Ulasan
Wawancara
Lensakini
TV

Langsung: Hari pendakwaan Najib, Irwan, Hasanah
Wartawan Malaysiakini
25 Okt 2018, 8:20 pagi (Dikemaskini 25 Okt 2018, 9:20 pagi)

A A
LANGSUNG | Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini kembali ke mahkamah dan akan didakwa bersama beka ketua perbendaharaan Tan Sri Irwan Serigar Abdullah.

Kedua-dua mereka dijangka didakwa berhubung bayaran 1MDB kepada firma pelaburan Abu Dhabi-based International Petroleum Investment Company (IPIC) yang dikatakan mempunyai kaitan dengan dana persaraan dan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Sementara itu, bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (MEIO) Datuk Hasanah Abdul Hamid dibawa ke mahkamah hari ini bagi berdepan tuduhan pecah amanah.

Malaysiakini melaporkan secara langsung dari kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.


LAPORAN LANGSUNG


9.01am: Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tiba di mahkamah menaiki Vellfire hitam, lengkap berkemeja biru dan sut biru gelap.
Bekas timbalan perdana itu yang dilihat hadir bersendirian sempat tersenyum dan melambai kepada wartawan.

Menjawab solaan wartawan yang bertanyakan adakah dia datang untuk memberi sokongan kepada Najib, Zahid menjawab: “Sudah tentu. Saya datang untuk memberikan sokongan moral.”

8.37am: Bekas ketua pengarah MEIO, Datuk Hasanah Abdul hamid tiba dan dibawa ke mahkamah melalui pintu masuk lain daripada yang dilalui Najib dan Irwan.

8.22am: Najib tiba di pekarangan mahkamah menaiki kereta Proton Perdana TN50 dengan memakai sut kelabu. Beliau sempat senyum dan melambai kepada media yang menunggu tanpa sebarang pertukaran kata

8.15am: Irwan tiba dengan memakai sut hitam.

Beliau dibawa ke mahkamah dari lokap SPRM dengan menggunakan van Hyundai Starex hitam.

Sementara itu, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam dan kira-kira 10 yang lain dilihat di lobi mahkamah.

Terdahulu, beliau memaklumkan melalui mesej teks bahawa beliau tidak menjangkakan ramai penyokong hadir ini kerana sudah mengadakan himpunan semalam.

7.55am: Najib, Irwan, and Hasanah dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen yang sama.

Sementara itu, tidak seperti pendakwaan Najib sebelum ini, tiada penyokong bekas perdana menteri itu dilihat di mahkamah setakat ini.

Kira-kira 20 polis ditempatkan di bahagian pekarangan mahkamah, sementara wartawan berbaris sejak awal pagi tadi untuk masuk ke mahkamah.

Pasukan peguam Najib diketuai Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, sementara Irwan dijangka diwakili oleh Dev Kumaraendran.

Pasukan peguam Hasanag pula terdiri daripada peguam Shaharudin Ali, Mohd Khairul Azam and Imran Khairi Osman.

Pihak media masih beratur di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur bagi mendapatkan pas. Petugas media dibenarkan masuk melalui pagar sejak pukul 6.50 pagi.

Tiada ulasan: