"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Chua imbau skandal seks: Pak Lah 'nasihat' Soi Lek masuk Islam

Bekas presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek menyifatkan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai seorang yang sangat memahami masalah yang dihadapinya ketika pendedahan skandal seks luar nikahnya sepuluh tahun lalu.

Perkara itu diimbau kembali Chua dalam autobiografi beliau bertajuk Like me or hate me: Rising from the political ashes yang baru dilancarkan baru-baru ini.

Malah, kata Chua, ketika meminta nasihat Abdullah bagi menangani perkara itu, perdana menteri kelima itu sempat bergurau dengannya dengan menyarankan beliau menukar agama dan berpoligami.

"Ditemani isteri saya dan seorang ahli perniagaan Cina yang rapat dengan perdana menteri, saya pergi bertemu Pak Lah bagi merujuk dan meminta nasihat beliau.

"Saya beritahu beliau, sayalah orang dalam DVD itu. Saya juga menjelaskan yang saya akan mengadakan sidang akhbar bagi mengumumkan fakta tersebut.

"Beliau (Abdullah) sangat memahami serta malahan bergurau menyarankan saya masuk Islam supaya saya boleh menikahi wanita berkenaan secara sah," kata Chua.


Autobiografi itu antara lain memaparkan beliau dengan jujur bercakap mengenai skandal seksnya itu.

Chua menjadi menteri kesihatan dari tahun 2004 hingga 2008, semasa pentadbiran Abdullah dan ketika kejadian itu berlaku beliau ialah naib presiden MCA.

Dalam buku itu, Chua berkata Abdullah cuma ingin tahu jika wanita terbabit merupakan kakitangan di kementeriannya.

"Kerisauan beliau (Pak Lah) jika wanita berkenaan merupakan kakitangan kementerian kesihatan atau mempunyai perkaitan perniagaan dengan kementerian.

"Saya beritahu beliau wanita itu tidak ada kena-mengena (dengan kementerian).

Pak Lah arah IGP siasat

"Beliau mencadangkan saya bercuti selama dua minggu. Malahan kami berbincang isi kandungan sidang akhbar (yang diadakannya kemudian)," tulisnya.

Dalam buku itu juga, beliau berkata Abdullah bertanya pihak yang disyakinya di sebalik pendedahan skandal seks tersebut.

"Besar kemungkinan, ini cubaan untuk memusnahkan kerjaya politik saya," katanya.

Dalam pertemuan itu, Chua mendakwa Abdullah berkata akan mengarahkan ketua polis negara (Tan Sri Musa Hassan) untuk menyiasat perkara itu.

"Perdana menteri (Abdullah) memberi jaminan beliau akan mengarahkan IGP untuk menyiasat perkara itu dari segenap sudut," tulisnya.

Pada sidang akhbar yang disebutnya "telah dibincangkan terlebih dahulu bersama Abdullah" itu, Chua mengaku sebagai individu dalamvideo seks dan meletakkan jawatan sebagai menteri kesihatan dan semua jawatan dalam MCA, berkuat kuasa serta merta.

Beliau turut meletakkan jawatannya sebagai anggota parlimen Labis.

Video itu yang menunjukkan seorang lelaki sedang melakukan hubungan seks dengan seorang wanita dalam bilik sebuah hotel.

Pada 2010, Chua kembali bertanding dalam saingan pemilihan MCA dan menjadi presiden parti itu sehingga 2013.

Selepas PRU13 yang menyaksikan prestasi buruk parti komponen BN itu, beliau melepaskan jawatan presidennya.

Tiada ulasan: