"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zahid akan hadapi sekurang-kurangnya 35 dakwaan babit RM7 juta

FMT Reporters
PETALING JAYA: Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dijangka berdepan sekurang-kurangnya 35 pertuduhan berjumlah RM7 juta di bawah Kanun Keseksaan dan undang-undang pengubahan wang haram serta rasuah, kata sumber.

Beberapa kesalahan yang melanggar Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 itu, didakwa dilakukan antara 2014 hingga 2017.

Sumber berkata, jika kesalahan itu dilakukan sebelum September 2014, Zahid mungkin berdepan denda sehingga RM5 juta, penjara maksimum 5 tahun atau kedua-duanya sekali.

Jika kesalahan itu dilakukan selepas September 2014, beliau berdepan penjara maksimum 15 tahun dan denda tidak kurang 5 kali ganda daripada jumlah hasil aktiviti menyalahi undang-undang, mana yang lebih tinggi.

Bekas timbalan perdana menteri itu turut berdepan pertuduhan rasuah di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009, di mana pesalah boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang 5 kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana-mana yang lebih tinggi.

Ahli Parlimen Bagan Datuk itu juga akan berdepan pertuduhan pecah amanah di bawah Seksyen 409 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun, jika sabit kesalahan.

Zahid yang ditahan petang tadi, selepas dipanggil SPRM buat kali ke-6, dijangka didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur esok.

Beliau tiba di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk disoal siasat berhubung dakwaan penyelewengan dana Yayasan Akal Budi milik keluarganya.

Beliau menghabiskan hampir 11 jam dalam sesi soal siasat SPRM Jumaat lalu.

Ketika mula disoal siasat SPRM Julai lalu, Zahid memberitahu agensi anti-rasuah itu beliau sudah memulangkan RM800,000 milik Yayasan Akal Budi yang digunakan untuk membayar bil kad kreditnya dan isteri pada 2016.

Beliau menyalahkan pegawainya tersilap menggunakan cek yayasan untuk membayar bil kad kredit.

Tiada ulasan: