"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Zamihan Mat Zin: PAKAR RUJUK TERRORISM DI PDRM?

DrMAZA.com
PAKAR RUJUK TERRORISM DI PDRM?

Dr. Bilal Philips merupakan tokoh pendakwah antarabangsa. Beliau telah dikaitkan dengan terrorism oleh Zamihan Mat Zin semasa zaman kerajaan lepas. Dr. Bilal Philips telah menyaman Zamihan Mat Zin menuntut bayaran 1 juta. Dr Bilal menang kes tersebut dan Zamihan bersetuju untuk membayar satu jumlah kepada Dr Bilal. Hari ini sekali Dr Bilal menfailkan agar Zamihan diistiharkan muflis kerana gagal membayar walaupun satu sen kepadanya. Itu yang media laporkan semalam.

Persoalan yang patut ditanya, bagaimana Zamihan yang merupakan 'partner' yang sering bersama Dato Ayob Khan bahagian terrorism PDRM diambil sebagai pakar rujuk Polis mengenai terrorisme? Padahal individu ini penuh dengan pelbagai isu dan pandangan yang radikal termasuk dalam isu dobi non-muslim, isu perkataan cercaan kafir dan murtad pada pihak lain, maki-hamun dan lain-lain. Demikian juga isu kelucahan yang dibangkitkan oleh tahanan SOSMA semasa Zamihan mengendalikan proses deradikalisasi.

Tuduhan rambang Zamihan kepada pihak lain ternyata tidak benar melalui keputusan tuntutan yang dia terpaksa bayar. Namun sosok inilah yang bersama dengan ketua bahagian terrorism PDRM Dato Ayob Khan. Bahkan ulasan-ulasan beliau banyak yang seiras dengan irama Zamihan yang dibuktikan tidak boleh dipercayai tuduhannya.

Jikalau Dato Ayob Khan boleh bersama Zamihan pada masa kerajaan lepas sehingga banyak polemik isu terrorism timbul dalam negara ini, bagaimanakah keyakinan rakyat terhadap keutuhan siasatan kes-kes yang dibabitkan dengan keganasan jika membabitkan individu seperti ini? Wajarkah beliau masih dalam bidang tersebut?

Inilah jawapan saya kenapa saya meminta Dato Ayob Khan tidak dilibatkan dalam siasatan kes warga asing di Perlis tempoh hari. Apapun in sha Allah saya akan bercakap hal ini dengan TS YB Menteri KDN sendiri. Juga in sha Allah pejabat saya akan menjemput beliau untuk membuat penerangan dan dialog tentang terrorism kepada kita di Perlis. Kalau semasa zaman kerajaan dahulu beliau tidak menjawab surat jemputan saya sekalipun setelah saya berjumpa dan bertanya beliau tentang surat itu secara langsung, tapi in sha Allah saya percaya di bawah kerajaan baru yang mahu integriti PDRM ditingkatkan, saya yakin beliau hadir dan berdialog secara profesional.

Tiada ulasan: