"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penganalisis jangka PBB sertai PH melalui PPBM

Robin Augustin
PETALING JAYA: Penganalisis politik Kamarul Zaman Yusoff membuat spekulasi bahawa kehadiran PPBM di Sarawak mungkin menarik beberapa pemimpin parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) ke dalam Pakatan Harapan (PH).

Mengulas berhubung pelancaran PPBM Sarawak Ahad lalu, beliau berkata PBB sudah lama menunjukkan minat terhadap PH.

Sekarang PPBM telah masuk ke negeri itu, katanya, beberapa pemimpin PPB “dan pihak lain yang berminat” boleh menyertai PH melalui parti berasaskan Melayu berkenaan.

Bagaimanapun, beliau menambah ini boleh menyebabkan beberapa ketegangan PH Sarawak yang dikuasai DAP dan PKR, di mana kebanyakan pemimpinnya enggan bekerjasama dengan PBB.

Beliau juga berkata hubungan rapat Tun Dr Mahathir Mohamad dengan Yang Dipertua Negeri, Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud boleh menimbulkan perasaan tidak senang pemimpin PH Sarawak. “Mereka benci bekas ketua menteri itu,” katanya.

Taib kelihatan masih berpegang teguh dengan PBB, parti penting pemerintahan kerajaan negeri dalam Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Kamarul berkata ia akan mengambil kesanggupan PKR dan DAP untuk membenarkan PPBM memainkan peranan yang besar di negeri ini bagi memastikan kelancaran pentadbiran PH Sarawak.

Seorang lagi penganalisis, Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak, menyuarakan keraguan bahawa PPBM akan mempunyai kesan seperti Umno di Sabah, seperti yang diramalkan Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Sim Kui Hian.

“Ia tidak seperti DAP dan PKR akan memberi laluan kepada PPBM di Sarawak,” katanya, merujuk kepada pengagihan kerusi untuk bertanding dalam pilihan raya umum lalu. “Walaupun mereka memberi laluan kepada PPBM, ia akan menjadi kerusi yang tidak akan dimenangi di kubu kuat PBB.”

Bagaimanapun, beliau berkata PPBM masih boleh menukar strategi jika ia boleh menukar keputusan pilihan raya untuk kerusi tertentu.

Jeniri bercakap mengenai sentimen yang memihak kepada hak negeri dan berkata ini kekal kukuh di kalangan pengundi. Untuk memenanginya, beliau menambah, PH mesti “berbelanja besar” untuk menyelesaikan masalah infrastruktur di negeri itu sebelum pilihan raya negeri akan datang.

Beliau berkata Ketua Menteri Sarawak Datuk Abang Johari Openg baru-baru ini mengumumkan bajet negeri hampir RM12 bilion, bajet tahunan terbesar dalam sejarah Sarawak.

Tony Paridi Bagang dari Universti Teknologi Mara (UiTM) Sabah berkata kemasukan PPBM menjadi cabaran kepada GPS.

“GPS mesti bekerja keras dan menjadi kerajaan yang berkesan,” katanya. “Ia mesti terus berjuang untuk hak dan kepentingan Sarawak.”

Tiada ulasan: