"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Husam: Saya sanggup bayar, Mohd Amar patut tunda ke Makkah

N Faizal Ghazali
Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kelantan, Husam Musa menggesa agar Naib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah supaya menangguhkan seketika perjalanan mengerjakan umrah dan menghadirkan diri ke Himpunan Bantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd), di Kuala Lumpur, Sabtu ini.

Bercakap kepada Malaysiakini, Husam berkata, beliau sanggup membayar denda pertukaran tarikh penerbangan sekiranya timbalan menteri besar Kelantan itu menunda seketika perjalanan ke Tanah Suci itu.

"Saya berharap beliau dapat tangguhkan penerbangan, saya sanggup bayar kos denda pertukaran tarikh penerbangan untuk dua hari yang diperlukan.

"Kita tak mahu beliau dilihat sebagai mengundurkan diri dan pastinya akan mengecewakan penyokong-penyokong PAS yang bersemangat untuk hadiri perhimpunan tersebut.

"Dia dah kerah orang beramai-ramai supaya hadir, tetapi dia sendiri tak hadir. Orang akan nampak dia seperti nak lari. Sepatutnya dia jaga nama baiklah," katanya.

Terdahulu, Mohd Amar menyatakan beliau tidak dapat turut serta menjayakan himpunan tersebut kerana sudah dijadualkan ke Makkah, Jumaat ini bagi menunaikan ibadah umrah.

"Saya akan menunaikan umrah pada 7 Disember," katanya ringkas menerusi aplikasi WhatsApp, hari ini, ketika ditanya berhubung perkara itu.

Kerajaan negeri Kelantan hari ini mengumumkan cuti peristiwa pada 9 Disember bersempena perhimpunan yang bakal berlangsung di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur itu.

Untuk rekod, penganjur himpunan iaitu Gerakan Pembela Ummah sebelum ini memberi gambaran bahawa himpunan itu yang mendapat sokongan Umno dan PAS akan diteruskan meskipun kerajaan sudah mengambil keputusan untuk tidak meratifikasi Icerd.

Penganjur berkata, penerusan himpunan itu bagi meraikan dan menzahirkan rasa syukur susulan keputusan kerajaan dan akan menjangkakan kehadiran tidak kurang setengah juta orang.

Sementara itu susulan jempuran penganjur juga mengalu-alukan kehadiran perdana menteri dan barisan menteri kabinet, Husam berkata, kepimpinan kerajaan persekutuan wajar dijemput dan diberi peluang untuk turut sama berucap pada program itu.

"Ini kerana yang patutnya menzahirkan rasa syukur adalah pihak kerajaan selepas membuat keputusan untuk tidak meratifikasikan Icerd.

"Jadi saya berharap pengajur boleh jemput menteri-menteri dan dibenarkan untuk turut berucap," katanya.

Tiada ulasan: