"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Umur Umno 72, PAS 70: Nak 'nikah' macam mana?

N Faizal Ghazali

Hubungan di antara PAS dan Umno tidak perlu begitu akrab sehingga ke 'jenjang pelamin', sebaliknya cukup sekadar 'berbesan', kata Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa.

Menurut Annuar sejak dilantik memegang jawatan setiausaha agung parti beliau selalu ditanya, bila PAS dan Umno mahu 'bernikah'.

"Ada orang kata pada ambo (saya), eh, Umno dengan PAS nak menikah dah ke?

"Saya kata, mu peduli apa kita nak nikah?

"Tapi nak menikah apanya umur Umno dah 72 (tahun), PAS dekat 70 tahun.

"Orang tua kita tak kisah hal menikah, tapi kalau berbesan ada berkira," katanya sambil disambut sorakan kira-kira 500 orang pada ceramah Grand Finale Himpunan Bantah Icerd peringkat Kelantan di Kota Bharu, malam tadi.

Hadir sama antaranya Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan; Pengerusi Umno Kelantan, Ahmad Jazlan Yaakub dan Setiausaha Majlis Syura Ulama PAS, Dr Nik Zawawi Salleh.

Tak pernah runsing

Annuar yang juga anggota parlimen Ketereh berkata, 'berbesan' yang dimaksudkan itu ialah PAS dan Umno boleh bekerjasama dengan cara masing-masing.

"Biar fahamlah berpolitik. PAS dan Umno tak payah menikah.

"PAS duduk dengan (cara) dia, Umno duduk dengan cara Umno. Tetapi kita kira cara nak berbesan.


"Anak ada 14 orang, ambil seorang buat menantu. Kalau (PAS) nak dua ambil dua, nak tiga ambil tiga. Nak Kelantan ambillah, nak Terengganu satu lagi boleh ambil.

"Kita rela PAS pegang (negeri) berbanding dapat pada DAP atau parti yang bersekongkol dengan DAP.

"Kita bahagilah, tapi bab pilihan raya tak perlu risau, sebab lambat lagi nak pilihan raya," katanya.

Tambah beliau, apa yang penting sama ada PAS atau Umno masing-masing mempunyai dasar.

"Sebab itu ambo tak pernah runsing PAS bergaduh dengan Umno, sebab kita ada dasar yang tak berubah dan akhirnya akan bertemu di stesen. Malam ini stesen yang pertama," jelasnya ketika menyentuh soal kerjasama kedua-dua parti itu.

Tiada ulasan: