"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Padah bersuamikan lelaki bawah umur

MUMBAI - INDIA . Polis di bandar Mumbai telah menahan seorang wanita berusia 20 tahun kerana dia berkahwin dengan remaja tiga tahun lebih muda daripadanya, di bawah kes yang jarang berlaku di negara itu.

Wanita itu dan anak perempuannya berusia lima bulan telah ditahan di penjara selama dua minggu selepas ibu suaminya membuat laporan polis.

Dia telah didakwa di bawah Akta Penderaan Seksual ke atas Kanak-kanak dan Akta Larangan Perkahwinan Kanak-kanak.

Wanita itu bagaimanapun menyatakan hubungan mereka adalah secara rela dan turut menafikan suaminya adalah di bawah umur seperti didakwa ibu remaja terbabit.

Difahamkan, umur yang dibenarkan untuk hubungan seks dengan persetujuan di India adalah 18 tahun manakala usia untuk berkahwin sah di sisi undang-undang adalah 18 tahun bagi wanita manakala 21 tahun untuk lelaki.

Dalam laporan yang dibuat ibu lelaki berusia 17 tahun itu, dia mendakwa anaknya telah menghubungi wanita terbabit selama dua tahun dan pernah mengugut untuk membunuh diri jika remaja tersebut enggan bertemu dengannya. - BBC

Tiada ulasan: