"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siapakah menteri yang meluluskan pembelian 'Baju Bomba palsu' pada tahun 2016¿

'Baju bomba palsu:' SPRM minta bantuan forensik firma UK
Hariz Mohd dan Koh Jun Lin

SPRM sedang dalam proses untuk menentukan jika 6,000 baju kalis api bernilai RM13.5 juta yang dibeli Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) pada 2016 merupakan barang palsu.

Menurut sumber, suruhanjaya itu menerima maklumat bahawa pakaian memadam kebakaran itu tidak dibuat pengilang yang berpengkalan di United Kingdom.

Ini kerana perolehan baju kalis api itu didakwa berasal dari sana, kata sumber.

"SPRM cuba mendapatkan (syarikat) di UK untuk melakukan (analisis) forensik .

"Kita perlu melakukan perbandingan (antara baju yang dibekalkan oleh pengilang dan baju yang diterima oleh jabatan).

"Ini kerana ada tuntutan bahawa pakaian itu tidak dibekalkan (oleh pengilang)," kata sumber kepada Malaysiakini.

Tak selamat, tak patuh piawaian

Sumber itu mengulas mengenai SPRM sedang mengusahakan kerjasama dengan UK melalui perjanjian antarabangsa, Bantuan Perundangan Bersama (MLA)

Semalam, dilaporkan bahawa SPRM telah merampas baju tersebut pada tahun 2017.

Rampasan itu dibuat selepas Jabatan Kimia mendedahkan bahawa pakaian itu tidak selamat dan tidak mematuhi piawaian Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Pemeriksaan Malaysiakini terhadap senarai keputusan tender oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada tahun 2016 mendapati hanya satu syarikat yang dianugerahkan projek itu untuk membekalkan pakaian kalis api bomba tahun itu.

Ia menyatakan bahawa kementerian membuat keputusan dalam satu mesyuarat pada 10 Jun 2016, untuk menyerahkan projek itu kepada syarikat persendirian swasta, yang alamatnya berdaftar di Cheras, Kuala Lumpur.

Jumlah tepat untuk tender bekalan itu adalah RM13,590,000, atau RM2,265 bagi setiap unit pakaian.

Tiada ulasan: