"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Pengumuman mengejut dasar Covid-19 buatkan orang takut berbelanja'

Geraldine Tong

Pengumuman pada saat-saat terakhir berhubung dasar kerajaan dalam menangani Covid-19 akan menyebabkan orang ramai tidak yakin dengan masa depan mereka dan seterusnya membuatkan mereka enggan membelanjakan wang, walaupun mereka mendapat bantuan kewangan daripada kerajaan.

Jelas penasihat Institut Penyelidikan Khazanah, Jomo Kwame Sundaram, perkara itu adalah bertentangan dengan apa yang diperlukan untuk memulihkan ekonomi negara.

"Kita harus ingat bahawa perniagaan tidak boleh ditutup seperti (menekan) suis. Kita tidak boleh mengatakan tutup esok dan kemudian dalam dua minggu, beritahu mereka bahawa mereka boleh buka esok hari.

"Mereka tidak dapat menjangkakan apa yang berlaku berikutnya dan mereka tidak dapat membuat rencana jadi bila mereka mendapat sedikit bantuan (kewangan), yang tidak banyak, dan mereka tidak tahu bila mereka dapat memperoleh sumber pendapatan mereka yang seterusnya, mereka lebih cenderung tidak membelanjakan wang itu," katanya.

Ahli ekonomi itu menjelaskan bahawa bantuan kewangan yang dihulurkan kepada orang ramai, terutama yang memerlukan, harus dibelanjakan untuk memulihkan ekonomi.

Bagaimanapun, katanya, masalah timbul apabila mereka tidak berbelanja.

Jomo adalah ahli panel forum dalam talian malam tadi yang disebut "Belanjawan 2021: Menuju Pemulihan" yang dianjurkan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Turut hadir dalam panel tersebut ialah Ahli Parlimen Kangar, Noor Amin Ahmad.

Kata Jomo lagi, pada tahap ketika ini, dalam usaha menangani Covid-19, kesejahteraan rakyat, terutama kumpulan yang sering diabaikan, seperti buruh dan perniagaan kecil, yang dikendalikan oleh keluarga masih perlu diutamakan.

"Walaupun tidak dapat dinafikan bahawa ada yang menerima bantuan kerajaan dengan pakej rangsangan Prihatin, tetapi ada banyak yang terlepas pandang.

"Pekerja harian sering diketepikan dan nasib mereka hampir sama dengan pekerja asing yang mengalami situasi yang sangat mengerikan.

"Perniagaan kecil-kecilan, mereka juga menghadapi masalah mereka sendiri. Mereka harus membayar sejumlah bil termasuk sewa dan sebagainya, tetapi mereka tidak mempunyai sumber pendapatan sekarang, jadi mereka berada dalam situasi yang sukar," dia menambah.

Jomo menyatakan bahawa terdapat beberapa dasar kerajaan yang berjaya, seperti subsidi yang diberikan kepada majikan untuk menjaga pekerja dan mencegah kadar pengangguran melambung tinggi.

Ketika ditanya apakah kerajaan harus melanjutkan moratorium pinjaman, yang berakhir pada September lalu, Noor Amin berkata Belanjawan 2021 termasuk rancangan untuk melaksanakan moratorium yang berasar, walaupun cara pelaksanaannya masih belum jelas.

"Tetapi saya yakin bahawa moratorium dapat dilakukan. Bank juga mempunyai tanggungjawab sosial.

"Bagaimanapun, jika orang tidak dapat membayar pinjaman mereka, bank juga akan menghadapi masalah," katanya.

Jomo juga percaya bahawa moratorium harus disasarkan.

Dia menyebutkan bahawa sangat sedikit negara di dunia memberikan moratorium pukal seperti yang dilakukan oleh Malaysia dan sebaliknya, banyak kerajaan memberikan bantuan langsung kepada warganya dengan pinjaman.

"Saya tidak mengatakan bahawa kita tidak boleh melakukan moratorium, tetapi ini adalah kaedah yang agak kasar. Kita harus lebih tepat dalam sasaran kita.

"Bagi saya, ada orang tertentu yang tidak boleh diberi moratorium dan ada yang memerlukannya. Kita harus memastikan bahawa tindakan seperti moratorium akan memberi manfaat kepada mereka yang benar-benar memerlukan pertolongan, dan itu tidak boleh dilakukan secara rawak atau kepada semua orang,” tambahnya.

Tiada ulasan: