"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ikhwan dan Jamaat bukan parti Islam


Mustafa Mashhour menjadi Murshidul Am Ikhwan Muslimin pada tahun 1996 sehinggalah beliau kembali ke pangkuan Kekasihnya Yang Maha Berbelas Kasihan pada bulan November 2002. Beliau berumur 81 tahun ketika itu.
Pada tahun 1943, beliau mendapat ijazah sarjana muda sains dan pernah berkerja di Jabatan Meteorologi Mesir.
Perjuangannya menegakkan Islam menyebabkan beliau masuk keluar penjara. Pada tahun 1948, beliau dipenjarakan hingga tahun 1952. Pada tahun 1954 beliau dijatuhkan penjara 10 tahun. Pada tahun 1965, sekali lagi beliau dipenjarakan hingga tahun 1971.

Di Pakistan, Qazi Hussain Ahmad (gambar di sebelah ketika beliau ditangkap polis Pakistan) menjadi Ameer Jamaat-e-Islami dari tahun 1987 sehinggalah 31 Mac lalu apabila beliau enggan dipilih lagi sebagai ketua atas sebab-sebab kesihatan. Ketika beliau menjadi Ameer Jamaat-e-Islami, kempen keanggotaanya berjaya menambah sehingga 4.5 juta ahli baru dan Jamaat-e-Islami semakin merakyat.

Sama seperti pejuang Islam lain, beliau juga berkali-kali ditahan oleh kerajaan Pakistan kerana perjuangannya. Beliau diharamkan masuk ke Mesir pada tahun 2007. Sebelum itu, pada tahun 2004, beliau diharamkan masuk ke 25 negara Eropah.
Beliau memiliki ijazah sarjana dalam bidang geografi dari Universiti Peshawar.

Pengganti Qazi Hussain sebagai Ameer Jamaat-e-Islami ialah Syed Munawar Hasan. Beliau memiliki ijazah sarjana dalam bidang sosiologi dan pengajian Islam dari Universiti Karachi. Beliau juga bukan seorang ulama.

Pada tahun 1959, beliau pernah menjadi presiden National Students Federation (NSF), sebuah badan pelajar berhaluan kiri.

Pagi ini saya memutuskan bahawa Ikhwan dan Jamaat bukan parti Islam kerana pernah berketuakan bukan ulama. Jika kedua-duanya parti atau gerakan Islam, Presiden dan timbalannya mestilah seorang ulama.

Tiada ulasan: