"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Xinjiang 6, Lepas Solat Jumaat, Ditangkap Semula.


POLIS China telah menangkap kembali etnik Uighur antara 5 sampai 6 orang, setelah selesai solat Jumaat semalam. Sebelumnya pemerintah komunis China telah memerintahkan masjid di kota Urumqi provinsi Xinjiang untuk di tutup.
Ratusan orang berkumpul di dekat masjid 'Putih' di awasi oleh polis anti huru hara dengan bersenjata lengkap serta kendaraan lapis baja, polis juga memnyekat jalan-jalan di sekitar masjid dan helikopter mengawasi dari udara. "Anda lihat ini, bagaimana mereka memperlakukan etnis muslim Uighur seperti binatang!" kata seorang perempuan.
Tetapi beberapa Muslim Uighur dapat melaksanakan solat Jumaat di beberapa masjid yang ada di kota Urumqi meskipun larangan solat Jumaat berlaku bagi seluruh masjid yang ada di kota Urumqi. Di Masjid 'Putih', salah satu masjid yang paling populer sebagai tempat ibadah yang cukup besar, sekitar 100 orang meminta kepada pegawai polis yang menjaga masjid untuk mengizinkan mereka masuk ke dalam untuk melaksanakan solat Jumaat. Imam masjid mengatakan kepada polis bahawa mereka akan persingkatkan pelaksanaan solat Jumaat itu.
Seorang polis dari etnik Uighur yang menjaga masjid tidak mahu menyebutkan namanya, mengatakan : "Kami memutuskan untuk membuka masjid dan mengizinkan mereka solat kerana telah banyak orang yang berkumpul di depan masjid. Kami tidak ingin terjadi sesuatu."

Larangan solat Jumaat di masjid oleh pihak komunis China dilakukan dengan alasan 'demi keamanan umum'. Beberapa blok jalanan dari masjid 'Putih' terdapat masjid Yang Hang, dimana pada pagi Jumaat sebuah poster ditampal di depan gerbang masjid bertulis, 'masjid ditutup sementara untuk solat'.

Namun pengumuman tersebut tidak diindahkan. Masjid lain sering dikunjungi oleh etnik Hui-etnis Muslim lain yang ada di China, membuka pintu masjid pada Jumaat kelmarin setelah kerumunan ratusan orang berteriak meminta masjid tersebut dibuka. Masjid-masjid lain di wilayah Xinjiang sebelumnya telah memberikan pengumuman bahawa pelaksanaan solat Jumaat tidak boleh dilaksanakan di masjid.

"Kami merasa terhina. Ini masjid kami. Namun kami tidak boleh masuk ke dalam, sementara mereka mengizinkan komunis itu masuk ke dalam masjid," kata seorang pemuda, menunjuk kepada pegawai keamanan China yang masuk ke dalam masjid dan berjaga-jaga di atas menara masjid dengan seragam lengkap. (Pelbagai sumber 2MA)

Lihat Sebelum ini..

Tiada ulasan: