"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin tertinggi Pas tidak waras, kata Tamrin Tun Ghafar

ARIF ATAN
Semakin tidak dapat menerima kecenderungan Pas yang semakin mesra Umno-BN, pemerhati politik Datuk Tamrin Tun Ghafar menganggap kepimpinan parti itu sebagai tidak waras.

"Maaf, terus-terang saya katakan sebahagian besar pemimpin tertinggi Pas hari ini tidak lagi boleh berfikir secara waras dan siuman.

"Hadi tidak hadir pembentangan Belanjawaan 2017 kononnya sebab protes sikap kerajaan yang tidak serius dalam menyokong RUU 355.

"Peliknya, bagaimana pula dalam tempoh sehari dua sahaja sebelum itu Mursyidul Am Pas yang baru, Hashim Jasin bersungguh-sungguh mempertahankan kerajaan?" bidasnya.

Sehubungan itu, beliau benar-benar bersimpati dengan sikap ahli Pas yang dilihat taksub dan terlalu setia dengan pemimpin mereka walaupun tidak sama seperti sebelum ini.

"Saya amat simpati dengan ahli-ahli Pas yang ikhlas bermati-matian berjuang hendak menegakkan Negara Islam tanpa menyoal pendirian pemimpin mereka hanya kerana walak.

"Dosa dan pahala begitu juga syurga dan neraka adalah hak Allah SWT semata-mata bukan boleh ditentukan oleh Presiden atau Mursyidul Am parti itu," ujarnya kepada Malaysia Dateline hari ini.

Mengulas lanjut, Tamrin berkata, dasar Pas selepas pemergian Almarhum Tuan Guru Nik Aziz yang mesra dengan Umno-BN menyebabkannya sudah hilang kepercayaan.

"Saya dah lama hilang keyakinan terhadap Pas sejak Hadi dan Haron Din mengambil alih teraju pimpinan Pas dan mereka mula berjinak-jinak dengan BN.

"Kalau Nik Aziz masih hidup jangan harap Pas nak rapat dengan Umno-BN," tambahnya lagi yang pernah menjadi ahli Pas.

Akhbar mesra Umno akui

Dalam perkembangan berkaitan, akhbar pro-BN, Mingguan Malaysia hari ini turut mengakui perkembangan hubungan erat antara parti diterajui Najib Razak dan Hadi Awang itu.

Pengarang kanan Zulkefli Hamzah dalam artikelnya, "Kira-kira mudah politik yang gagal" menyifatkan Pas kini telah menyatakan dengan jelas siapa kawan yang mereka pilih.

"Di sebalik ketidaktentuan pakatan pembangkang, hubungan Umno-Pas semakin mengukuh.

"Hubungan itu bahkan dizahirkan dalam bentuk nyata. Yang paling mengesankan ialah perjanjian penstrukturan semula air Kelantan 14 September lalu," ujarnya.

Selain itu, Zulkefli turut mengaitkan penolakan Pas terhadap himpunan Bersih 5.0 pada 19 November depan serta terbaharu keengganan Ahli Parlimen Pas keluar dari Dewan Rakyat ketika pembentangan Bajet 2017, dua hari lalu dianggap senarai bukti menggambarkan hubungan erat Umno-Pas pada masa ini.

Tiada ulasan: