"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penumpang lumpuh dipaksa merangkak naik tangga pesawat

AFP 
TOKYO: Satu syarikat penerbangan tambang murah Jepun hari ini memohon maaf kerana memaksa seorang lelaki berkerusi roda merangkak naik tangga menaiki pesawat penerbangannya.

Awal bulan ini Hideto Kijima, 44, dalam perjalanan pulang ke Osaka dari melancong ke Amami, sebuah pulau kecil di selatan Jepun, apabila seorang kakitangan Vanilla Air memberitahu beliau peraturan syarikat melarang kakitangan mengangkatnya menaiki tangga pesawat.

Anak syarikat All Nippon Airways itu tidak mempunyai lift di lapangan terbang kecil itu untuk membawa penumpang kurang upaya dari landasan ke pintu pesawat.

Kijima, yang lumpuh dari paras pinggang ke bawah, menceritakan di blognya bagaimana beliau terpaksa merangkak menaiki tangga dengan tangan.

Akhbar Asasi melaporkan lelaki itu terpaksa merangkak menaiki 17 anak tangga.

Vanilla Air hari ini berkata mereka sudah memohon maaf kepada Kijima.

“Kami minta maaf kerana menyebabkan beliau mengalami kesulitan,” kata jurucakap syarikat kepada AFP, dan menambah pihak syarikat kini mewajibkan penggunaan lif untuk pelanggan kurang upaya di lapangan terbang itu.

Syarikat itu sebelum ini melarang penumpang yang tidak boleh berjalan daripada menaiki pesawat di Amami kerana mengangkat seseorang menaiki tangga perbuatan merbahaya, kata jurucakap itu.

Kijimi, yang kerap melancong ke luar negara, memberitahu Nippon TV hari ini yang beliau “terkejut” apabila kakitangan beritahu beliau tidak boleh menaiki penerbangan kalau tidak boleh menaiki tangga.

“Saya tertanya-tanya kakitangan lapangan terbang merasakan perkara itu tidak salah,” tambahnya.

Jurucakap syarikat pesaing, Japan Airlines (JAL), yang juga terbang ke Amani, berkata syarikat mereka mempunyai lif khas untuk penumpang berkerusi roda di lapangan terbang itu.

Kakitangan JAL sedia mengangkat penumpang yang memerlukan sekiranya ketiadaan lif, tambah beliau.

Kejadian itu menyusuli peristiwa yang dialami United Airlines April lepas, apabila seorang doktor berusia 69 tahun di Amerika Syarikat diheret keluar dari penerbangannya.
-fmt

Tiada ulasan: