"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Biasalah ulama politik hukum berubah-ubah ikut keperluan

Ulama PAS: Larangan undi calon bukan Islam tak mutlak

PRK TG PIAI |
Ulama PAS menegaskan, larangan parti itu untuk mengundi calon bukan Islam dalam pilihan raya bukan bersifat mutlak, sebaliknya bergantung kepada keadaan tertentu.

Ketua Ulama PAS Pusat, Dr Nik Zawawi Salleh, berkata penentangan parti itu terhadap calon bukan Islam berdasarkan kepada sentimen berlainan agama atau bangsa.

"Malah Islam sendiri tidak melarang untuk berbuat baik dan melakukan keadilan kepada non-Muslim yang tidak melawan Islam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nik Zawawi berkata demikian semasa membuat gesaan kepada pengundi Tanjung Piai untuk memberikan undi kepada calon dari MCA - yang mewakili pembangkang - dalam PRK kali ini, iaitu Wee Jeck Seng.

"Walaupun calon dari Muafakat Nasional (gabungan PAS dan Umno) yang diwakili oleh BN adalah non-Muslim, namun ia bukanlah terlarang secara mutlak," katanya.

Untuk rekod dalam PRK Cameron Highlands, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata pengundi Islam wajib menyokong calon BN berdasarkan kepada sifat keagamaannya.

“Dimaklumkan dia seorang pegawai polis yang tak pernah melakukan apa-apa salah laku, semasa khidmat dia jadi anggota polis,” katanya.

PH letak calon Islam

Tambah Hadi, umat Islam tidak sepatutnya memilih calon DAP yang menurutnya menunjukkan tanda-tanda negatif yang tak dapat disembunyikan terhadap Islam.

“Kita minta supaya kaum yang bukan Islam kalau mahu selamat, jangan undi DAP.

“Undi calon Islam ini, semua selamat. Orang Islam selamat, orang bukan Islam pun selamat,” katanya.

Seorang lagi ulama kanan PAS, Mokhtar Senik, berpendapat anggota PAS, petugas dan penderma PAS mendapat pahala kerana membantu kemenangan BN di PRK Cameron Highlands dan Semenyih.

Menurut anggota Jawatankuasa Pusat PAS itu mengalahkan PH adalah sebahagian daripada amalan mencegah kemungkaran yang tarafnya sama penting dengan menegakkan kebaikan.

Untuk rekod, bagi PRK Tanjung Piai yang akan berlangsung pada 16 Nov ini, PH menurunkan calon Melayu dan Islam, iaitu Karmaine Sardini, yang juga ketua Bersatu kawasan parlimen berkenaan.

Nik Zawawi berkata walaupun calon terbabit bukan dari DAP, memberi undi kepada PH didakwanya boleh dianggap mengekalkan kuasa parti terbabit dan ia adalah mudarat besar yang mesti dielakkan.

"Sehubungan itu, Dewan Ulama PAS Pusat menyokong calon yang dikemukakan dari MCA, Wee Jeck Seng untuk bertanding dalam PRK Tanjung Piai pada 16 November 2019 nanti.

"Sokongan ini berasaskan kepada semangat Muafakat Nasional yang telah dimeterai di antara PAS dan Umno pada 14 Sept lalu, sekali gus melibatkan parti-parti dalam komponen Gagasan Sejahtera dan BN.

"Lantaran itu, secara asasnya apa sahaja syarat bersama pada perkara yang tidak mengandungi unsur haram dan percanggahan syariat adalah dihormati dan disempurnakan," katanya.

Baca Mokhtar Senik: Nik Zawawi ini level menteri

Anggota parlimen Pasir Puteh itu menyatakan "wajib" untuk menyokong usaha "menyelamatkan negara" ketika ini.

"Perlu difahami bahawa penentangan ke atas DAP adalah kerana sikap mereka yang keras memusuhi agenda umat Islam yang dizahirkan oleh pimpinan mereka dalam banyak isu, serta keterlibatan pimpinan mereka dengan kumpulan pengganas iaitu LTTE.

"Menyelamatkan negara dan agama Islam dari terus menjadi mangsa kerakusan PH merupakan satu kewajiban pada masa kini.

"Maka apa sahaja usaha untuk menjayakan kewajiban ini sekali gus juga menjadi wajib," katanya.

Tiada ulasan: