"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jalan kaki lebih 400km untuk balik kampung setelah sebulan hilang pekerjaan dan diusir bekas majikan

ARIF ATAN
Seorang lelaki berasal dari Kampung Lawang, Jedok, Tanah Merah terpaksa membuat keputusan nekad berjalan kaki pulang ke kampung selepas bas ekspres di Bandar Tasik Selatan (BTS) tidak beroperasi susulan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Beliau difahamkan terpaksa mengambil keputusan untuk pulang ke kampung selepas sebulan tidak bekerja serta dihalau majikan daripada rumah penginapan pekerja.

Berusia 20-an dengan menggunakan nama Matnoe Poksu Din di akaun Facebook, beliau mula berjalan kaki sejak kelmarin lebih 400 kilometer (km) dan sampai di kampungnya jam 11 malam tadi.

Menurut bapa kepada dua anak itu, sebuah lori ayam dari Pulau Pinang turut membantu menumpangkannya dari Gerik ke Tanah Merah.

“Alhamdulillah. Jam 11 malam tadi selamat sampai rumah. Terima kasih pada yang mendoakan, memberikan bantuan terutama sekali terima kasih kepada Setiausaha Sulit Datuk PA Saudara Ahmad Nazree Ramli di atas sumbangan yang diberikan. Beliau banyak membantu perjalanan saya,” katanya hari ini.

Semalam ketika singgah di Terminal Bas Ekspres Amanjaya di Ipoh, Matnoe melalui rakaman singkat video memberitahu ingin berehat sebentar lantaran amat keletihan dan pada masa sama tenaga bateri telefonnya hanya tinggal tujuh peratus selain kasut yang dipakainya juga terkoyak.

Beliau turut memberitahu sepanjang perjalannya dari Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Gopeng ke Terminal Amanjaya, terdapat dua sekatan jalan di plaza tol yang berjaya dilepasinya.

Matnoe Poksu Din

“Jalan kaki seolah-olah halimunan. Tiada yang perasan. Tahan peronda pun tidak berhenti. Tahan lori tidak berhenti. Tak larat nak teruskan ke Gerik lepas itu ke Jeli,” tulisnya di Facebook.

Tidak menyalahkan

Matnoe bagaimanapun tidak menyalahkan mana-mana pihak ketika tempoh PKP masih berkuatkuasa di sebalik keputusan nekadnya pulang ke kampung dengan hanya berjalan kaki.

Terdahulu, Matnoe memberitahu tiada lori sudi untuk menumpangkannya balik sepanjang perjalanan di Lebuhraya Utara Selatan (PLUS).

Sejurus tiba di Ipoh, jelasnya, ada anggota bomba yang simpati dan menawarkannya untuk hantar hingga ke Gerik.

Matnoe yang bekerja di Shah Alam pada mulanya mahu pulang mengikut jalan biasa iaitu Lebuhraya Karak.

Walau bagaimanapun, beliau sesat sehingga melalui Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dan tiba di Ipoh, Perak, petang semalam.

Sementara itu, seorang wanita dipercayai isterinya, Sara Anisa memberitahu majikan suaminya telah mengusir Matnoe Poksu Din dari rumah.

“Gila kepala memikir. Duduk Kuala Lumpur pun tauke halau dah, sebulan dah tak kerja kan..

“Tauke pun halau la dari rumah yang dia beri duduk tu. Duit pun tak ada nak buat makan. Jadi keputusan dia, jalan kaki nak balik rumah,” katanya menerusi status di Facebook.

Tiada ulasan: