"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Presiden Brazil dakwa WHO galak kanak-kanak jadi gay, bermasturbasi

AFP

Presiden Brazil, Jair Bolsonaro. (Gambar Reuters)
RIO DE JANEIRO: Presiden Brazil Jair Bolsonaro berkata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggalakkan homoseksual dan masturbasi dalam kalangan kanak-kanak, perselisihan terbarunya dengan organisasi yang menyarankan jarak sosial dan langkah anti Covid-19 lain.

Pemimpin sayap kanan itu membuat dakwaan tersebut tanpa memetik sumber menerusi hantaran Facebook yang kemudiannya dipadamkan.

“Ini adalah Pertubuhan Kesihatan Sedunia yang nasihati mengenai coronavirus di mana beberapa orang mahu saya ikutinya,” tulisnya pada Rabu malam.

“Haruskah kita ikut panduan polisi pendidikan mereka juga? Untuk kanak-kanak berumur kosong hingga 4 tahun: kepuasan dan keseronokan ketika menyentuh badan mereka, masturbasi … Untuk kanak-kanak berumur 4 hingga 6 tahun: identiti jantina positif … masturbasi pada awal kanak-kanak, hubungan sesama jenis … 9 hingga 12 tahun: pengalaman seksual pertama.”

Dakwaan itu berpunca dari hantaran media sosial yang menunjukkan WHO menggalakkan amalan tersebut dalam kalangan kanak-kanak.

Penasihat Bolsonaro, Arthur Weintraub, menerusi tweet sebelum itu menulis, “WHO mempunyai garis panduan yang mengesyorkan kanak-kanak berumur kosong hingga 4 tahun diajarkan tentang ‘masturbasi’, ‘keseronokan dan kenikmatan,’ ‘menyentuh tubuh seseorang’ dan ‘ideologi jantina.’ Adakah itu betul? ”

Asal maklumat itu kelihatan merupakan panduan 2010 yang dipanggil “Piawaian untuk Pendidikan Seksualiti di Eropah,” yang diterbitkan Pusat Pendidikan Kesihatan Persekutuan Jerman dan pejabat Eropah WHO.

Walaupun bukan fokus utamanya – panduan itu menjelaskan secara ringkas bahawa kanak-kanak biasanya meneroka tubuh mereka – dan memberitahu ibu bapa dan pendidik bahawa tingkah laku seperti menyentuh diri sendiri dan rasa ingin tahu mengenai seksualiti adalah perkara biasa bagi anak-anak.

Tetapi itu tidak meminta mereka untuk menggalakkan tingkah laku yang disebutkan oleh Bolsonaro.

Kadang-kadang dipanggil “Tropical Trump,” Bolsonaro, seperti rakan sejawatnya dari AS, adalah penggemar media sosial dengan membangkitkan kemarahan penyokong tegar mereka di Facebook dan Twitter.

Beliau selalu berselisih dengan WHO sejak wabak coronavirus bermula.

Pejabat presiden tidak memberi maklum balas segera ketika diminta mengulas hantaran Facebook tersebut.

Tiada ulasan: