"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PN, kerajaan yang sedang meraba-raba - Mohamad Sabu

MALAYSIA DATELINE
Presiden AMANAH, Haji Mohamad Sabu menyifatkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sekarang adalah kerajaan yang meraba-raba tanpa garis panduan yang dipersetujui bersama antara mereka.

Ini kerana, kata ahli Parlimen Kota Raja itu, kerajaan PN tidak pernah mempunyai sebarang manifesto atau janji kepada rakyat yang menjadi panduan dalam memerintah negara.

Sebab itu, katanya, beliau yakin kerajaan PH akan kembali berkuasa dalam masa terdekat atau dalam pilihan raya umum akan datang.

“Kerajaan PN ini kerajaan yang meraba-raba, yang tidak tahu mencari arah. Sebab itu untuk mengekalkan pemerintahan mereka jika boleh kekal dengan meletakkan semua MP yang menyokong mereka ada tempat, tidak lari dari gabungan mereka itu,” kata Mohamad dalam wawancara khas dengan Media Oren, agensi media di bawah AMANAH.

Menurut beliau, sekarang ini negara sedang hadapi wabak Covid-19, maka pemimpin kerajaannya bercakaplah soal Covid-19.

“Tetapi selepas ini dan selain Covid-19, apa yang mereka nak cakap, mereka sendiri tidak tahu dan tidak ada perancangan,” katanya.

Oleh kerana kerajaan PN ini meraba-rabalah maka semua sedar bahawa ada menteri mereka yang bekerja kuat dan ada menteri yang tidak diketahui langsung apa yang mereka buat.

“Mereka tidak ada panduan yang jelas apa yang mereka perlu buat,” kata bekas Menteri Pertahanan itu.

Bagi Mohamad, keaadan Pakatan Harapan pula jauh berbeza dengan PN kerana apa yang dilaksanakan oleh PH sebagai sebuah kerajaan dipandu dengan jelas melalui manifesto mereka yang dinamakan Buku Harapan.

“Manifesto ini pula ada boleh dilaksanakan segera seperti janji untuk mengisytiharkan harta yang dilaksanakan segera oleh PH sebaik sahaja memerintah dan ada yang jangka pendek dan ada yang jangka panjang.

“Manifesto jangka panjang misalnya janji untuk menyediakan sejuta rumah dalam masa 10 tahun memerlukan PH memerintah selama dua penggal untuk melaksanakan manifesto itu,” kata Mohamad.

Bagi manifesto yang belum dicapai pula, kata Mohamad, kerajaan telah mengarahkan kepada agensi di bawah mereka agar membuat laporan pencapaian terhadap manifesto berkenaan.

“Sebab itu kita sentiasa menerima laporan, apa manifesto yang telah dicapai dan apa yang baru capai sebahagian,” katanya.

Namun, katanya, kerajaan PH telah diambil di tengah jalan.

“Mereka yang ambil ini pula tidak ada manifesto dan tidak ada janji, Mereka hanya gabungan ahli-ahli parlimen.

“Saya setuju dengan pandangan pemimpin Umno bahawa PN ini pakatan longgar kerana ia tidak ada persefahaman bersama hanya gabungan untuk mengambil alih pemerintahan,” katanya.

Tiada ulasan: