"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Covid-19: AS hampir cecah satu juta

Kes Covid-19 di Amerika Syarikat (AS) kini menghampiri satu juta pada hari Selasa, meningkat dua kali ganda dalam tempoh 18 hari, lapor media antarabangsa.

Reuters melaporkan jumlah jangkitan di AS menyamai satu pertiga daripada semua kes positif Covid-19 di dunia.

Lebih daripada 56,000 warga Amerika meninggal dunia disebabkan penyakit pernafasan yang boleh membawa maut akibat virus Covid-19, dengan purata kira-kira 2,000 korban sehari pada bulan ini, menurut data yang dikumpulkan Reuters.

New York mencatatkan kira-kira 30 peratus kes dan menjadi pusat wabak AS, diikuti oleh New Jersey, Massachusetts, California dan Pennsylvania.

Di peringkat global, kes koronavirus meningkat menjadi tiga juta kes sejak wabak itu bermula di China pada akhir tahun lalu.

Amerika Syarikat, lapor Reuters dengan jumlah penduduk ketiga terbesar di dunia, mempunyai lima kali lebih banyak kes dari Itali, Sepanyol dan Perancis yang juga terjejas teruk akibat wabak Covid-19.

AS mencatatkan kira-kira 30 kes bagi setiap 10,000 orang. Sepanyol menduduki tempat pertama dengan lebih 48 kes bagi setiap 10,000 orang, diikuti oleh Belgium, Switzerland dan Itali.

Kematian akibat wabak Covid-19 di AS adalah yang tertinggi di dunia, kini menurut Reuters melebihi jumlah orang Amerika yang terbunuh dalam Perang Korea 1950 ke 1953 iaitu seramai 36,516 nyawa.

Jumlah kematian Covid-19 betul-betul di bawah 58,220 orang tentera AS yang terbunuh semasa Perang Vietnam yang berakhir pada tahun 1975.

Wabak Covid-19 telah meragut lebih banyak nyawa di AS berbanding selesema bermusim dalam beberapa tahun terakhir, kecuali pada musim 2017-2018, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Berjangkit (CDC) AS.

Kematian akibat selesema sekitar 12,000 nyawa pada musim 2011-2012 hingga 61,000 pada 2017-2018.

Jumlah kematian akibat Covid-19 di AS ketinggalan jauh berbanding dengan wabak selesema Sepanyol, yang bermula pada tahun 1918 dan mengorbankan 675,000 orang Amerika, menurut CDC.

Tiada ulasan: